+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

10 põnevat fakti mee kohta

14.07.2021 / 0 kommentaari
10 põnevat fakti mee kohta

Juba iidsetest aegadest on mett kasutatud nii toiduna kui ka ravivahendina. Olles valminud erinevate taimede kooslusena, on sellel tervisele mitmeid kasutegureid. Seda eriti, kui asendada meega ebatervislikud suhkrud, nagu näitek svalge rafineeritud suhkur või ebatervislikud suhkruasendajad.

 

Nüüd on kvaliteetne mesi otse Setomaalt müügil ka meie e-poes! Vaata lähemalt siit

Järgnevalt toome välja 10 üllatuslikku mee kasutegurit.

 

1. Mesi sisaldab erinevaid toitaineid

Üks spl mett ehk umbes 21 grammi sisaldab keskmiselt 64 kcal ning 17 grammi suhkrut, mille seas on  nii fruktoosi, glükoosi, maltoosi kui ka sahharoosi. Lisaks on aga mees ka erinevaid vitamiine ja mineraale. Kahjuks küll aga mitte sellisel määral, et see tavatarbimise korral päevase vitamiinivajaduse ära kataks.

Mee tumedus näitab tihtipeale seda, kuivõrd kõrge on konkreetse mee taimeühendite ja antioksüdantide sisaldus. Tumedamate tüüpide puhul on nende osakaal suurem.

2. Eelnevast tulenevalt – kvaliteetne mesi sisaldab palju erinevaid antioksüdante

Kvaliteetne mesi sisaldab erinevaid antioksüdante. Nende hulka kuuluvad orgaanilised happed ja fenoolsed ühendid, sh näiteks flavonoidid. Teadlased usuvad, et nende ühendite kombinatsioon annab meele antioksüdatiivse jõu, mida on seostatud nii südameatakkide, insuldi kui ka teatud tüüpi vähi riskide vähendamisega. Samuti mõjuvad antioksüdandid tervendavalt ka silmadele.

3. Mesi on suhkruhaigete jaoks kindlasti parem valik kui tavaline suhkur

Tõendid mee ja diabeedi sobivuse kohta on erinevad. Ühelt poolt võib see vähendada mitmeid südamehaiguste riskitegureid, mis on levinud näiteks 2. tüüpi diabeediga inimestel. Näiteks võib mesi alandada “halba” LDL-kolesterooli, triglütseriide ja põletikku, tõstes samal ajal “head” HDL-kolesterooli.
Teisalt tõstab mesi siiski veresuhkru taset, mida ei anna küll võrrelda valge rafineeritud suhkru mõjuga, kuid millest tulenevalt peaksid diabeeti põdevad inimesed mett tarbima siiski ettevaatlikkusega.

4. Mees sisalduvad antioksüdandid võivad aidata vererõhku langetada

Vererõhk on oluline südamehaiguste riskitegur, mida mesi võib aidata alandada. Nimelt on mitmete nii rottide kui ka inimestega tehtud uuringud näidanud mõõdukat vererõhu langust tänu mee tarbimisele. Seda peamiselt seetõttu, et mesi sisaldab erinevaid antioksüdante, mis on seotud madalama vererõhuga.

5. Mesi aitab kolesterooli alandada

Kõrge LDL-kolesteroolitase on tugev südamehaiguste riskitegur. Seda tüüpi kolesterool mängib suurt rolli ateroskleroosi ja rasvade kogunemise korral südame arterites, mis võib viia nii südameatakkide kui ka insuldini. Huvitava faktina võib mesi siinkohal aga kolesteroolitaset aidata parandada, vähendades üld- ja “halba” LDL-kolesterooli ning tõstes samal ajal oluliselt “head” LDL-kolesterooli. Näiteks võrreldi ühes 55 patsiendiga läbi viidud uuringus mett valge rafineeritud suhkruga ning leiti, et mesi põhjustas LDL-I vähenemist 5,8% ning HDL-kolesterooli kasvu 3,3%, mis tõi kaasa mõõduka kaalulanguse 1,3%.

6. Mesi võib vähendada triglütseriide

Vere triglütseriidide sisalduse tõus on veel üheks südamehaiguste riskiteguriks. Neid seostatakse ka insuliiniresistentsusega, mis on peamine II tüüpi diabeedi tekitaja. Triglütseriidide tase kipub tõusma eriti ebatervisliku dieedi korral, kus tarbitakse suures koguses suhkrut ning rafineeritud süsivesikuid. Huvitav on siinkohal see, et mitmete uuringute põhjal seostatakse regulaarset mee tarbimist madalama triglütseriiditasemega, eriti kui seda kasutatakse rafineeritud suhkru asendamiseks. Näiteks leiti ühes mee ja suhkru võrdlemise uuringus meel olevat koguni 11-19% madalam triglütseriidide tase.

7. Mees sisalduvaid antioksüdante seostatakse ka teiste kasulike mõjudega südame tervisele

Taaskord, mesi sisaldab rikkalikult erinevaid fenoole ja teisi antioksüdantseid ühendeid, mis on seotud südamehaiguste riski vähenemisega. Need võivad aidata teie südame arteritel laieneda, suurendades teie südame verevoolu. Lisaks võivad need aidata vältida ka verehüüvete moodustumist, mis võib põhjustada nii südameatakke kui ka insulti. Lisaks näitas üks rottidega läbi viidud uuring, et mesi kaitses südant oksüdatiivse stressi eest.
NB! Oluline on siinkohal kindlasti märkida, et mee ja südametervise kohta ei ole tehtud pikaajalisi kinnitatud tulemustega uuringuid.

8. Mesi soodustab põletuste ja haavade paranemist

Erinevaid meeprotseduure on haavade ja põletushaavade ravimiseks kasutatud juba Vana-Egiptuse aegadest saadik ning need on ka tänapäeval väga levinud. Uuringu kohaselt, milles anti ülevaade mee mõjust haavahooldusele, leiti, et mesi on väga tõhusaks vahendiks põletuste ja haavade ravimisel. Samuti on mesi efektiivne ravim ka diabeetiliste jalahaavandite korral. Ühe uuringu kohaselt on haava ravimisel mee edukuse määraks koguni 43,3%, samal ajal teises uuringus leiti, et mesi aitas ravida patsientide diabeetilisi haavandeid koguni 97% ulatuses. Teadlased usuvad, et mee tervendav jõud tuleneb selle antibakteriaalsest ja põletikuvastasest mõjust ning ka ümbritseva koe toitmise võimest. Veelgi enam, see võib aidata ravida ka muid nahahaigusi, sealhulgas nii psoriaasi kui herpes.

9. Mesi võib aidata köha korral

Mesi võib aidata köha vähendada, ja seda eriti lastel. Erinevate uuringute tulemusel on leitud, et mesi võib olla paremaks vahendiks köha korral kui erinevad sellekohased ravimid, mis lisaks vähesemale mõjule võivad põhjustada meest suuremal määral ka kõrvaltoimeid. Sellest hoolimata ei tohiks botulismiriski tõttu alla aasta vanustele lastele mett siiski anda.

10. Mesi on küll ülimaitsev, kuid siiski kõrge suhkru- ja kalorisisaldusega

Mesi on maitsev ja kindlasti tervislikum alternatiiv valgele rafineeritud suhkrule. Kuid kindlasti on siinkohal oluline, et tarbitakse kvaliteetset mett, mis oleks läbinisti naturaalne ja puhas. Ja ka sellisel juhul tuleks meeles pidada, et mett tuleks tarbida kõrge kalori- ja suhkru sisalduse tõttu mõõdukalt.  Mee eelised avalduvad enim juhul, kui see asendada mõne teise ebatervislikuma magusainega.  

 

Artikli info pärineb leheküljelt https://www.healthline.com/ 

Kommentaarid