+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

5 alternatiivi valgele suhkrule

21.05.2019
5 alternatiivi valgele suhkrule
Suhkur hoiab meie rakud töös, kuid valgest suhkrust on keemiliste protsesside tõttu kadunud vitamiinid, mineraalained jt organismile vajalikud toitained, lisaks on sellel kõrge glükeemiline indeks, mistõttu võiks otsida tervislikumaid alternatiive. 


Glükeemilise koormuse/indeksi puhul arvestatakse toiduaines sisalduvate süsivesikute kvaliteedi ja kogusega.
Madal GI = kuni 55           Keskmine GI = 56–69        Kõrge GI = üle 70

Magusainete keskmine GI
✔️Kookospalmi suhkur 35.
✔️Agaavisiirup 42
✔️Odralinnase siirup 45-50
✔️Vahtrasiirup 54
✔️Mesi 55 
✔️Valge suhkur 68

Igapäevaste toitude nagu puder, müsli või smuutid magustamiseks sobivad hästi puuviljad tervete või tükeldatutena (viigimarjad, datlid, aprikoosid).
Kui on aga kindlasti vaja magusainet, siis vaadatakse enamasti esimesena mee ja vahtrasiirupi suunas. Tegelikult on alternatiive veelgi!

KOOKOSPALMISUHKUR
Sellel on väga madal sulamistemperatuur ja äärmiselt kõrge põlemistemperatuur, seega sobib see ideaalselt küpsetistese. Lahustub vedelikes ja vett sisaldavas tainas jääkideta, kuna seda saadakse õienektarist, mitte rafineerimise teel nagu roosuhkrut. 
Toiteväärtuselt ületab teisi magusaineid. LOE VEEL 

JAKOON/YACON
Söödavat jakoonijuure maitset on kirjeldatud kui „värskelt korjatud õuna, millel on mahe ja magus arbuusi meenutav maitse”.
Söödava jakoonijuure pulbrit kasutatakse üha rohkem kondiitritoodete, maiustuste ja piimatoodete valmistamisel. Kasuta toidu magustamiseks või eel-ja põhiroogade maitsestamiseks. LOE VEEL

LUUKUM/LUKUMA

Maitselt magusast jahutaolist pulbrit saab suhkru asemel magustajana kasutada peaaegu igal pool. Sobib kasutamiseks ka imikutoitudesse, kondiitritoodetesse ning kastmetesse.
On toitaineterikas ning tervislik alternatiiv suhkrule, kuigi Eestis alles vähe kasutust leidnud.
LOE VEEL

AGAAVISIIRUP
Agaavinektari värv sõltub, kui mitu korda mahla kurnatakse. Tume värvus säilib agaavisiirupil, mida pole filtreeritud, seega on selles ka suurem konsentratsioon agaavitaimes leiduvaid mineraale. Maitse on tumedal agaavisiirupil nagu kukekommil. 
Agaavisiirup on umbes 1,5 korda suhkrust magusam, mistõttu kehtib lusikareegel, et 1 spl agaavisiirupit=3 spl rafineeritud suhkrut.
Siirupit kasutatakse „otse pudelist“ meetodil pannkookidel, vahvlitel või röstitud saial-leival, aga see võib olla ka salajane koostisosa, kui valmimas on soolased road, spagetid, kastmed grillroogadele või marinaadid. LOE VEEL

ODRALINNASESIIRUP 
Värvuselt tumepruuni ja tihke siirupi (vt pilti) maitse on meeldivalt karamelline, kergesti eristatav.

Magususelt jääb see meele, seda enam suhkrule kõvasti alla, sarnanedes omaduselt riisisiirupiga.
Odralinnase glükeemilist indeksit mõjutab selle linnasesuhkru sisaldus, mida on ca 60% ja mille GI on teatavasti keskmiselt 105. Tänu aga lahustuvatele kiudainetele, mis glükeemilist koormust vähendavad, jääb odralinnase siirupi keskmine GI 45 kanti.
Kasutada võid igal pool, kus teisigi magusaineid sh kastmed grilltoitudele, küpsetatud ubadele, toorkookidele jne.