+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

6 toiduainet ja tegevust, mis aitavad tõsta sinu tuju

03.02.2020 / 0 kommentaari
6 toiduainet ja tegevust, mis aitavad tõsta sinu tuju

Eestlane ütleb, et söömine on ainus töö, mis toidab. Stressisöömisest on ilmselt paljud kuulnud, aga kas on tõesti võimalik end ka õnnelikumaks süüa? Tuleb välja, et on! Miks on nii, et suhkur paneb meid käituma närviliselt, kuid närvide rahustamiseks tahame just midagi süsivesikuterikast?Selles blogiartklis tuleb juttu sellest, mida süüa ning mis toite vältida, et tunda ennast paremini ja miks me sööme, kui oleme stressis või masenduses?

Foto: unsplash

Miks me stressis olles kaloririkkaid toite süüa tahame?

Kui me oleme stressis või masendunud mõtleme tavaliselt esimese asjana rasvastele toitudele, nagu pitsa ja hamburgerid. Erinevad uurimistööd on seda tõestanud, et stressi tekkides soovib inimene rohkem süüa kõrge rasva- ja/või suhkrusisaldusega toitusid. Põhjus võib peituda sellistel hetkedel kõrges insuliini ja kortisooli (stressihormooni) tasemes. Kõrge kalorisisaldusega toidud aitavad leevendada stressiga seotud reaktsioone ja nagu inglise keelt rääkivates riikides öeldakse - emotsionaalseid ameerikamägesid. Meeldiv reaktsioon organismilt paneb neid toite veel rohkem sööma. 

Loomulikult ei ole stressisöömine ainukene asi, mis kehakaalu tõstab - stressis inimesed teevad tavaliselt vähem trenni, magavad vähem, joovad rohkem alkoholi ning suitsetavad. Soomes 5000 mehe ja naise seas läbiviidud uuring näitas, et mehed pöörduvad stressis olles pigem alkoholi ja tubakatoodete poole ning naised eelistavad muresid maandada söömisega. Stressisöömine on mingil hetkel elus niikuinii vältimatu. Mida siis süüa keerulisel ajal, et lisakilod kimbutama ei hakkaks ning enesetunne paraneks? 

Foto: unsplash

Tuju tõstvad ning stressi leevendavad toidud ja tegevused

1. Omega 3 rasvhapete rikkad toidud. 

Inimaju koosneb 60% rasvadest. Niisiis on ilmselge, et rasvu on vaja süüa parema enesetunde tekitamiseks ning säilitamiseks. Samas on vahe, missuguseid rasvu süüa. Omega 3 rasvhapped on kehale väga kasulikud ning aitavad säilitada head tunnet pikema aja vältel. Küllastunud rasvhapped aitavad meeleolu tõsta vaid lühiajaliselt. Omega 3 rasvhapete rikkad toidud on igasugused mereannid, kreeka pähklid, chia seemned, kõrvitsaseemned ja spirulina

2. Täistera toidud. 

Täistera toidud sisaldavad tavaliselt palju B-vitamiine, mis on vajalikud aju normaalseks funktsioneerimiseks. B-vitamiinid aitavad glükoosi energiaks muundada, närvisignaale edasi kanda, aminohapet trüptofaan serotoniiniks muundada (serotoniin on üks õnnehormoonidest). Täisterarikkad toiduained on kinoa, pruun riis, amarant ja hirss. 

3. Rohelised köögiviljad.

Rohelised köögiviljad sisaldavad suures koguses folaati ehk B9-vitamiini. Kuigi uurimistöödes ei ole veel täpselt aru saadud folaadi- ja stressivahelisest seosest, on siiski mitu uurimistööd näidanud, et madal folaaditase seostub tavaliselt halvema tujuga. Madal folaaditase võib kahjustada serotoniini, dopamiini ja adrenaliini taset veres. Folaadirikkad toidud on spinat, artišokid, erinevad läätsed, avokaado, herned  ja brokkoli. 

4. Tasub toituda mahedalt. 

Mahetoit ei sisalda kahjulikke keemilisi ühendeid, säilitusaineid ning lisatud värv-, lõhna- ega maitseaineid. Kõik sellised ühendid kahjustavad ajutööd ning seeläbi hormonaalset tasakaalu, mis omakorda muudab meid tihedamalt tujukamadeks ning pessimistlikumateks. 

5. Söö iga päev hommikusööki. 

Hommikusöögi söömine on väga oluline päeva heaks alguseks. 207 000 üle 20 aastase inimese seas läbiviidud uurimistöö näitas, et need vastajad, kes sõid hommikusööki “harva”  või “vahepeal” olid rohkem stressis, kui need vastajad, kes sõid hommikusööki “iga päev”. 

6. Kohvi peaks tarbima mõõdukalt. 

Hommikune kohvi on üks tähtsamaid asju paljudele inimestele päeva alustamiseks. Kohvijoomine võib tõsta inimese õnnehormooni taset, mis omakorda tõstab tuju eesolevaks päevaks. Samas on leitud, et üle 400ml (2 tassitäie) kohvi joomine päevas, mõjub meeleolule halvasti. Kohvi peaks tarbima ratsionaalselt, liigne kaanimine toob kaasa halvema tuju. Kohvijoojad võivad nüüd kergendatult hingata. 

Foto: unsplash

Mis toiduaineid peaksid võimalikult palju vältima?

1. Erinevad limonaadid. 

Kemikaale täis limonaadid tekitavad kergelt halva tuju. Limonaadid sisaldavad lihtsuhkruid, mis imenduvad kiiresti vereringesse. Seetõttu tõuseb ruttu inimese energiatase ning sama kiiresti jõuab kätte ka langusperiood, mis toob kaasa madala energiatase ning halva tuju. Limonaadid ja muud magusad joogid on eriti salakavalad seetõttu, et neid on väga kerge tarbida suurtes kogustes. 5 hamburgerit keegi korraga tavaliselt ära ei söö, sest piir tuleb ette, aga 5l Coca-Colat õhtu jooksul ära juua ei oleks vast mingi probleem. 

2. Saiakesed. 

Kes ei armastaks saiakesi. Kahjuks on saiakesed tavaliselt tehtud nisujahust, millel ei ole erilist toiteväärtust, ning tihti sisaldavad nad ka suures koguses moosi või mingisugust muud suhkrurikast täidet.

3. Soolapähklid. 

Suurem osa soolapähkleid, mida sa poest ostad sisaldavad suures koguses soodiumi ning toidulisandit MSG, mis alandab meeleolu ja tekitab väsimustunnet. Pähkleid peaks sööma võimalusel soolamata. 

4. Margariin. 

Margariin sisaldab suures koguses küllastunud rasvhappeid, mis on hoopis teistsugused võrreldes rasvhappetega, mida võib leida kalast, oliiviõlist või pähklitest. Margariin tekitab veresuhkru taseme kõikumisi ning toob kaasa kaalukasvu. Mitmed toitumisnõustajad Eestis soovitavad samuti loobuda margariinist ning asendada see võiga. 

5. Friikartulid. 

Kui sa ei tee just kodus friikartuleid või ei osta restoranist friikartuleid, kus need koha peal valmis tehakse, sööd sa suure tõenäosusega vanu häid kiirtoidurestorani friikartuleid. Need friikartulid sisaldavad endas suures koguses küllastanud rasvhappeid, soola ja süsivesikuid. Friikartulite söömisega on samuti tavaliselt nii, et alguses tunneb inimene ennast suurepäraselt, aga hiljem tekib uimasus, väsimus. 

Kõiki meeleolu rikkuvaid toite ühendab tavaliselt suur küllastunud rasvhapete, suhkrute ja lihtsüsivesikute sisaldus. Toiduaineid tuleb tarbida parajas koguses. Üks hamburger või pitsa kuus ei tee kellelegi midagi halba. 

Foto: unsplash

Allikas: health.harvard.edu, verywellmind.com, eatthis.com

Kui sulle see artikkel meeldis, jäta oma arvamus kommentaaridesse või lisa reaktsioon. Proovime luua oma lugejatele kvaliteetset ja huvitavat sisu. 

Huvitavatest pakkumistest esimesena teada saamiseks telli ka meie uudiskirja.

 

 

Kommentaarid