+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

7 tervislikku suhkru aseainet

16.04.2020 / 0 kommentaari
7 tervislikku suhkru aseainet

Valge suhkur on meeldiv ergutav toiduaine, kuid pika töötlemise tagajärjel on sellest kadunud vitamiinid, mineraalained ja teised organismile vajalikud toitained. Lisaks on valgel suhkrul kõrge glükeemiline indeks, mistõttu võiks otsida tervislikumaid alternatiive. 

Glükeemilise indeksiga hinnatakse toiduaines sisalduvate süsivesikute kvaliteeti. Mida madalam on glükeemiline indeks seda parem. 

Madal GI = kuni 55           Keskmine GI = 56–69 Kõrge GI = üle 70

Magusainete keskmine GI

- Kookospalmisuhkur 35.

- Agaavisiirup 42

- Odralinnase siirup 45-50

- Kasesiirup 50

- Vahtrasiirup 54

- Mesi 55 

- Valge suhkur 68

Igapäevaste toitude nagu puder, müsli või smuutid magustamiseks sobivad hästi puuviljad tervete või tükeldatuna (viigimarjad, datlid, aprikoosid).

Kuid suurema osa toitude tegemisel on siiski vaja vedelal või jahvatatud kujul magustajat. Ebatervislikule valgele suhkrule on siinkohal mitmeid häid alternatiive. Toome siinkohal välja 7 tervislikumat valge suhkru aseainet. 

1. Kookospalmisuhkur

Kookospalmisuhkrut saab kasutada tavalise suhkru aseainena (1:1). Sellel on väga madal sulamistemperatuur ja äärmiselt kõrge põlemistemperatuur, seega sobib see ideaalselt kondiitritoodete valmistamiseks. Kookospalmisuhkur lahustub vedelikes ja vett sisaldavas tainas ilma jääkideta, kuna seda saadakse õienektarist, mitte rafineerimise teel. 

Naturaalsetel suhkrutel on imeline omadus võimendada roas olevaid maitseid. Näiteks sobib kookospalmisuhkur enda maitse poolest hästi kokku šokolaadi ja muude soojade retseptidega. Samuti on ta väga hea segatuna kohvi või tee sisse. Palmisuhkur sobib ka puistatuna pannkookide või vahvlite peale ning kasutatuna maitsestajana hõrkudes roogades, näiteks karrides, kanal ja kalal. 

Loe kookospalmisuhkru kohta huvi korral pikemalt klõpsates SIIN.

2. Jakoonipulber

Söödavat jakoonijuure maitset on kirjeldatud kui „värskelt korjatud õuna, millel on mahe ja magus arbuusi meenutav maitse”. Seda iseloomustab värskendav magusus koos puhta ja krudiseva krõmpsu tekstuuriga. 

Söödava jakoonijuure pulbrit kasutatakse üha rohkem kondiitritoodete, maiustuste ja piimatoodete valmistamisel. Kasuta seda toidu magustamiseks või eel- ja põhiroogade maitsestamiseks.

Loe jakoonipulbri kohta pikemalt juba klõpsates SIIN

3. Agaavisiirup

Agaavisiirup suhkru aseainena on umbes 1,5 korda suhkrust magusam, mistõttu kehtib lusikareegel, et 1 sl agaavisiirupit = 3 sl rafineeritud suhkrut.

Heledal agaavisiirupil on mahe, peaaegu neutraalne maitse, mistõttu eelistatakse seda hõrkude toitude ja jookide magustamisel. Heledam siirup sobib nt kohvi, tee, puuviljajookide, küpsetiste, smuutide, salatite, mooside ja tarretiste maitsestamiseks. Samuti lisa seda jäätisele, jogurtile ja valmistoitudele, mille maitseomadusi sa ei soovi muuta/täiendada.

Merevaigukarva siirupil on keskmise tugevusega karamelline maitse, mistõttu sobib see tugevamate maitsetega toitude täiendamiseks. Sellega saad taas lisada maitsenüansi teele, külmadele ja kuumadele teraviljaroogadele, pannkookidele, vahvlitele, proteiinijookidele, küpestatud roogadele ja kastmetele.

Tume agaavisiirup omab intensiivset karamellist maitset, mis kumab läbi ka toitudest. Niisiis tumeda siirupi kasutamisel soovitame jälgida eriliselt palju valatavaid koguseid. Nii merevaigukarva kui ka tumedat siirupit kasutatakse „otse pudelist“ meetodil pannkookidel, vahvlitel või röstitud saial/leival.

Loe agaavisiirupi kohta pikemalt juba SIIT

4. Odralinnasesiirup 

Värvuselt tumepruuni ja tihke siirupi maitse on meeldivalt karamelline ja kergesti eristatav.

Magususelt jääb see suhkrule alla ehk seda tuleks sõltuvalt maitsest rohkem toitu lisada.

Odralinnase glükeemilist indeksit mõjutab selle linnasesuhkru sisaldus, mida on ca 60% ja mille GI on teatavasti keskmiselt 105. Tänu aga lahustuvatele kiudainetele, mis glükeemilist koormust vähendavad, jääb odralinnase siirupi keskmine GI 45 kanti.

Kasutada võid igal pool, kus teisigi magusaineid, eriti hästi sobib toorkookidele.

5. Vahtrasiirup

Üks populaarsemaid valge suhkru aseaineid on vahtrasiirup.

Vahtrasiirup on tervislikum aseaine rafineeritud suhkrule ja paljudele teistele magustajatele. Selles on vähem kaloreid ning kõrge mikroelementide osakaal isegi võrreldes meega. Vahtrasiirupit võib ka julgelt lisada kohvi ja tee sisse. Toitudes oleks suhkru vahtrasiirupiga asendamisvahekord 1:1. 

Vahtrasiirupist leiab arvestatavas koguses mikroelemente, näiteks tsinki, kaaliumi, mangaani, kaltsiumi, rauda ja magneesiumi. 

Loe vahtrasiirupi kasutusvõimaluste kohta SIIT

6. Kasesiirup

Kasesiirup on võrreldes vahtrasiirupiga natukene magusam, see on pruunika värvusega ning kleepuv nagu mesi. Seda kasutatakse toitudes tavaliselt samamoodi nagu vahtrasiirupit. Kasesiirupil on samas peenem aroom ja maitse ning restoranides pakutakse seda erilise kogemuse saamiseks.  

Tumedal kasesiirupil on intensiivne metsaliku nüansiga karamelline maitse. Tume kasesiirup sobib hästi liha, kala või salati maitsestamiseks. Samuti võib seda edukalt kasutada liha, kala või näiteks köögiviljade marineerimisel või röstimisel. Kasesiirupi headus ei piirdu ainult soolaste toitudega, vaid see sobib ka hästi küpsetistele, jäätisele ja hommikusöögi helvestele.

Loe kasesiirupi kohta pikemalt juba SIIT

7. Toor roosuhkur

Tegemist on rafineerimata suhkruga ehk selles on säilinud kõik kasulikud toitained. Väga intensiivne magustaja ning tasub lisada tagasihoidlikult. 

Suhkru alternatiive peaks ka toitudesse lisama mõõdukalt, sest tegu on ikkagi magustajatega ning liigne kogus on ebatervislik.

Kui sulle see artikkel meeldis, jäta oma arvamus kommentaaridesse või lisa reaktsioon. Proovime luua oma lugejatele kvaliteetset ja huvitavat sisu. 

Huvitavatest pakkumistest esimesena teada saamiseks telli ka meie uudiskirja.

Kommentaarid