+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Banaanilaastud on kõhule kerge ja kiire toit

04.02.2019
Banaanilaastud on kõhule kerge ja kiire toit

Meie e-poest leiad nii naturaalsed banaanilaastud kui ka röstitud kujul banaanilaaste. 

Kuigi räägitakse banaanipuust, on tegemist siiski taimega, mis annab puu mõõdu välja. Banaan võib kasvada 15 meetri kõrguseks, kuid kuulub samasse perekonda liiliate ja orhideedega.

MÜÜT: banaani söömine kogub kõhule rasva. See müüt levib jätkuvalt, kuigi banaani puhul on teada, et selle regulaarne söömine aitab keha üldist rasvaprotsenti vähendada. Samuti hoiab banaan täiskõhutunnet kauem ning magneesiumi ja kaaliumi keskmisest suurem sisaldus leevendavad seedmisprobleeme sh kõhupuhitus. Kuigi arvestuses söödavate kalorite kohta tekitavad täiskõhutunde kiiremini nt apelsin ja õun, ei pruugi viimast kaht kõikide organism hästi taluda. Näiteks paljudel tekitab õuna söömine kõhupuhitust, rohke C-vitamiin aga kõhulahtisust või nahalöövet.

Kasutamine toidus: Indias on tegemist niivõrd populaarse puuviljaga, et seda kasutatakse mitmesuguste roogade sees, kuid banaanil põhinevad ka tuntud magustoidud nagu kheer, malpua, halwa, payasam, sheera, and paniyaram. Õhukesed banaaniviilud leiavad kasutust vahvlites, kebabides, pakorades ja ka tuntud karriroogades nagu Avial ja Kalan. Banaani kasutatakse riisipudrus jm hommikusöökides ning põhjusega.

Kõige lihtsam on banaanilaaste süüa vahepalana, aga on palju võimalusi, kuidas banaanid oma toidusedelisse lisada. Kuigi enamasti mõeldakse esimesena värskete banaanide peale, on värskete miinuseks asjaolu nende kiire riknemine. Kuivatatud banaanilaastude puhul on see oht kordades väiksem. Kuivatatud banaanilaastud paariks tunniks vette likku pannes saad aga kasutada neid samamoodi nagu värskeid: teha väikelastele püreed, endale smuutit vms. Püreed aga saad kasutada pannkookides, kastmetes, teha neist kodust jäätist või teha neist hoopis goji-marjade ja mandlikreemiga võiet.

Banaan sobib hästi küpsetistesse (muffinid, koogid, leib jms) ja putrudesse, magustoitude või müsli täiendamiseks.  Kui otsid küpsetistes ja toitudes valgele suhkrule alternatiivi, siis kuivatatud banaanid on üks võimalikest.

Banaan koos riisiga on üks neist toitudest, mida võib pakkuda haigele taastumisperioodil.

IDEE: Kui segad omavahel banaani ja pähklid, on tulemus magusalt krõmpsuv. Miks mitte kasutada seda segu näiteks kaeraküpsistes, ja nendega oma kolleege või sõpru üllatada?

Kasulikud omadused: Banaan täidab kõhu kiiresti ja sel on ainevahetusele palju kasulikke omadusi. Indias on peamine ravim kõhuhädadele (ja neid tuleb seal ikka ette) just banaan.

Banaanis on rikkalikult kiudaineid, nii lahustuvaid kui ka mittelahustuvaid. Lahustuvad kiudained aeglustavad ainevahetust, säilitades täiskõhutunde pikemaks ajaks. See on põhjus, miks banaanid on sageli hommikusöögi koostises. Kiudained on ka südame tervisele kasulikud. Lisaks on banaanides kaaliumi, kaltsiumi, mangaani, magneesiumi, rauda, folaate, niatsiini (B3), riboflaviini (B2) ja B6 vitamiine.

Mis teeb banaanist tõelise supertoidu, on selle kaaliumisisaldus. Kaaliumi tervisele kasulikud omadused on laialt teada-tuntud: südamerütmi regulaarsus, vererõhu kontrolli all hoidmine ja ajutegevuse soodustamine on vaid kolm näidet.

Vähem on teada, et banaanides on ka märkimisväärne kogus rauda, ja seega on need head ka inimestele, kel rauda kipub veres nappima. 

Banaanides sisalduv pektiin ja raskesti lõhustuv tärklis võivad aidata kaasa rasvade põletamisele ning veresuhkru stabiilsena hoidmisele. Banaanide glükeemiline indeks kõigub madala ja keskmise vahel. Tuletame meelde, et glükeemiline indeks vahemikus 0-100 näitab, kui kiiresti toit veresuhkru taset tõstab. Kui GI on alla 55, loetakse see madalaks, keskmine on 56–69, kuid üle 70 juba kõrge. Banaanidel on see sõltuvalt küpsusastmest 42-64.Need, kel juba on II tüübi diabeet diagnoositud, peaksid esialgu tarbima banaane väiksemates kogustes ja jälgima, kuidas nende organism reageerib.

Banaanides sisaldub ka antioksüdante nagu dopamiin ja katehiin. Kui esimene on tuntud nn õnnehormoonina, siis katehiin kaitseb meie rakke vananemise eest oluliselt tõhusamalt kui nt C-vitamiin. Katehhiinidele on omistatud ka vähki, südamehaigusi ja ajuinfarkti ennetav toime.

Banaane soovitatakse oma suure mineraalide sisalduse ja kergesti seeditavate süsivesikute pärast ka sportlastele: valusad lihased ja lihaskrambid taanduvad.  Ka aitavat banaanides sisalduvad ained hingamisteede põletikke (nt astma) leevendada.

Võimalikud kõrvaltoimed: Kuigi kiudained on seedimisele kasulikud, toob liigne kiudainete sisaldus kaasa kõhupuhituse, gaasid ja isegi kõhukrambid. Banaanide söömisega peaksid olema ettevaatlikud need, kes südamehaiguse või kõrge vererõhu tõttu tarvitavad beetablokaatorteid. Kuna beetablokaatorid tõstavad veres kaaliumisisaldust, peaks kaaliumirikaste toiduainete tarvitamine olema mõõdukam, kuna liigne kaalium kahjustab neere.

Kuigi banaaniallergia on harv, tuleb seda ette. Allergilisest reaktsioonist võib märku anda sügelus, nahalööve, hingamistakistus ja hingeldus. Mõnel inimesel võib banaanide söömine vallandada migreeni. Kel on migreenid sagedased, peaksid päevast kogust vähendama.

www.medicalnewstoday.com, www.healthline.com, BBC Foods