+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Kasulikest rasvadest tulvil maapähkel

06.04.2019
Kasulikest rasvadest tulvil maapähkel

Maapähkel (ld k Arachis Hypogea) ehk arahhiis ei olegi tegelikult pähkel vaid hoopis seeme. Nad kuuluvad samasse perekonda läätsede ja ubadega, kuid nagu teame, nende tarvitamisel on olulisi erinevusi.

Nagu paljud teisedki “supertoidud”, on ka maapähklid jõudnud laiema tarbijaskonnani Lõuna-Ameerikast, Peruust ja Brasiiliast, kus neid kasutati toiduks vähemalt 3500 aastat tagasi. Eurooplased viisid maapähklid ka Põhja-Ameerikasse ja Aasiasse teadmata suurt midagi nende kasulikest omadustest.

KASUTAMINE TOIDUS. Kui pähklite krõbistamine tüütuks muutub, siis uuringud on näidanud, et sama kasulik on ka maapähklivõi, -õli ja –jahu. Maapähklivõi tegemiseks kulub vaid 5 minutit ning selleks pole vaja muud, kui maapähklid blenderis/köögikombainis purustada.

Maapähklitest saab teha ka taimset piima.

Maapähkleid võid lisada salatitele, pudrule, müslisse, smuutidele, küpsetistele (leivad, küpsised, pirukad), aga ka soolastele roogadele: ahju-ja pajaroad nt köögiviljad, läätse-, kinoa- või riisitoidud.

KASULIKUD OMADUSED. Kahtlemata oled kuulnud, et elevantidel on väga hea mälu ning maapähklid on elevantide üks lemmiktoitudest? Olgu sellega, kuidas on, aga maapähklid ON ajutegevust toetav toit. Peamiselt on selle põhjuseks resveratrool ja B-grupi vitamiinid, mis parandavad aju verevarustust ning ennetavad neurodegeneratiivseid haigusi nagu Parkinsoni ja Alzheimeri tõbi ning vähendavad insuldiriski. Ajukemikaalidega on seotud ka haigus, mis viib tuju mitte nulli, vaid suisa miinusesse – depressioon. Selle peamine põhjustaja on vähenenud serotoniini tootmine. Maapähklites on aga trüptofaani, mis on serotoniini sünteesiks eluliseks vajalik.

Maapähklid on rahvameditsiinis tuntud kui paljude haiguste ennetajad: diabeet, sapikivid, depression, kõhuõõnte kasvajad, geenivead jm. Lisaks aitab see kaasa mälu tööle, kaalu langetamisele, naha uuenemisele, vähendab insuldiriski, toetab lapseootust ning südametööd.

Maapähkleid peaks tarvitama koos koorega, sest koores on märkimisväärne osa maapähkli kasulikest ainetest.

Oma kasulike omaduste poolest võistlevad maapähklid puuviljadega. Maapähklites on palju proteiini, kiudaineid ja kasulikke rasvu, mis tähendab, et mõistlikus koguses aitab nende söömine kaalu langemisele kaasa. Kasulikest toitainetest tasub märkimist folaatide, B-grupi vitamiinide ja E-vitamiini sisaldus, mineraalidest magneesiumi, fosfori, kaalikum, tsingi, raua, mangaani, vase ja seleeni sisaldus.

Nagu rosinates (viinamarjades), on ka maapähklites resveratrooli, mis aitab lahustada rasvarakke ning organismil paremini toitaineid omandada.

Neil, kel pole just maapähkliallergiat, siis lapseootuse ajal maapähklite söömine varustab organismi vajaliku biotiini ja foolhapetega, mis on olulised nii lapse arengu kui ka ema tervise seisukohalt. Piisav foolhappe tase organismis aitab ka lapsel maapähkliallergiat ennetada. Biotiini nappus suurendab aga lapsel sünnipäraste geneetiliste haiguste riski. Täiskasvanu päevane biotiini vajadus on 30 mikrogrammi, peotäies maapähklites on biotiini ca 90% päevasest vajadusest.

Nii mõnegi haiguse põhjustab viga geenides. Kuigi enamik selliseid “geenirikkeid” ei kujuta inimese tervisele mingit ohtu, on üksikud neist tõsiste haiguste põhjustajad. Maapähklites olev biotiin aitab geenidel areneda ja “vigu” vältida.

Maapähkli rasvadest 80% on küllastumata, mis muudab selle koostise oliiviõli sarnaseks. Ka on neis rikkalikult Omega-6 rasvhappeid ja väga vähe süsivesikuid.

Vasepuudus organismis võib viia tõsiste terviseprobleemideni sh südamehaigused, Alzheimeri ja Parkinsoni tõbi.

ETTEVAATUST! Kui pähkleid korralikult ei näri, jääb organismil kasulik neist omastamata ning nad läbivad seedetrakti ilma korralikult seedimata.

Maapähkel on 8 enim levinud allergeeni seas. Allergiat tekitavad nii pähkel ise kui ka sellest valmistatud tooted.

 

Allikad:

www.healthline.com

www.nuts.com

www.naturalfoodseries.com

www.healthywomen.org