+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Kinoa vs riis - kumb on parem valik?

26.07.2020 / 0 kommentaari
Kinoa vs riis - kumb on parem valik?

Meie e-poest leiad mahedat riisi ja kinoad - praegu ka kuni 25kg pakendites. Vaata mahekauba pakkumisi SIIT

Kinoa on võtnud üle riisi koha paljudes retseptides ja toitudes, kuid tegelikult on mõlemal oma tugevused ja kasulikud omadused. Toitumisspetsialistidelt võib lugeda soovitusi tarvitada riisi ja kinoad vaheldumisi.

Siit artiklist leiad põhjaliku ülevaate kinoa kasulikkuse ja kasutamisvõimaluste kohta. Kinoa tarvitamise kasuks räägib palju punkte, kuid see ei tähenda, et kinoa asendaks riisi täielikult. Riisil on oma plussid, mis kinoal puuduvad. 

Valge riis on inimesele kergesti seeditav. Pruunis riisis on palju kiudaineid ja see võib aidata kaasa vererõhu alandamisele.  Riisi on paljusid eri sorte ja värve - eriti hinnaline on metsik riis.

Riis on samuti gluteenivaba, selles on vähe rasva ning naatriumi, puudub kolesterool ja transrasvad. Pruunis riisis on fosforit, mangaani, seleeni, magneesium ja vähesel määral vaske, kaltsiumi ja tsinki. Kergesti seeditav valge riis on üks neljast toiduainest, mida võib süüa, kui haige oksendab või tal on kõht lahti.

Riis tekitab täiskõhutunde aidates sellega vähendada toidukoguseid. USA Mayo kliiniku teadlased on kindlaks teinud, et pruuni riisi süües võib tervisliku kaalu saavutamine ja hoidmine olla lihtsam -  tõuseb kaaliumi tase, alaneb vererõhk, organismil on kergem omandada insuliini ning ka veresoonte tervis on parem.

2014. aastal viidi hiljuti 2-tüübi diabeedi diagnoosi saanud Vietnami naiste seas läbi uuring. Neil paluti 4 kuu jooksul süüa valge riisi asemel pruuni. Naised mitte ainult ei kaotanud kehakaalu, vaid ka nende veresuhkur oli paremini kontrolli all.

Enamik riisisortidest sisaldab soovimatut ainet: arseeni, mida leidub nii õhus, vees kui ka pinnases. Kuigi 1300 proovi analüüs näitas, et kogus on liiga väike, et inimese tervisele mõju avaldada, on see siiski mõjuv põhjus eelistada puhtas keskkonnas kasvanud riisi. Seda enam, kui pakute seda lastele või lapseootel naistele.

Pruunis riisis on keskmiselt 4-5g valke 100g kohta, aga kinoas 8g, mis teeb kinoast selles osas kindla võitja. Kinoa on samuti üks väheseid taimseid allikad, mis sisaldab kõiki aminohappeid tehes sellest suurepärase toidu taimetoitlastele. Riis kõiki aminohappeid ei sisalda. 

Samas pruunis riisis on rohkem kiuaineid, kuid jällegi vähem süsivesikuid 100g kohta. Kinoa särab ka toitainete valdkonnas sisaldades keskmiselt 3-4 korda rohkem vitamiine kui pruun riis. 

Kinoa jääb päris mitmes kategoorias võitjaks ja on seetõttu võrreldes riisiga parem valik. Siiski on igav süüa vaid ühte teravilja kogu aeg ja enda menüü huvitavamaks tegemiseks on mõnus neid vaheldumisi tarbida. 

Kui sulle meeldis see artikkel, võib sind huvitada artikkel jasmiiniriisi või basmati riisi teemal. 

Kommentaarid