+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Kirsihooaeg kestku terve aasta!

10.02.2019
Kirsihooaeg kestku terve aasta!

Kuivatatud kirsside eelis värskete ees? Kivid on juba välja võetud. 

Kirsid kuuluvad samasse perekonda, mis virsikud, ploomid, aprikoosid ja mandlid ning sageli kasutatakse nende kohta väljendit dessert-puuvili. Hapukirsid sobivad küpsetamiseks hästi, sest nende maitseomadused kuumuses ei kao.

Hapukirsse oskasid nautida juba vanad roomlased, kreeklased ning ka hiinlased. Usutavasti tõid kirsid Euroopasse Hiinast linnud. Kui värskeid kirsse saab nautida lühikest aega, siis kirss oma kasulike omadustega võib olla Sinu toidulaual aasta läbi.

Kasutamine toidus

Nagu värsked kirsid, sobivad ka kuivatatud marjad smuutidesse või putrudesse sh toorputrudesse. Samuti annavad need maitsenüansi salatitele, jäätisele või küpsetatud aedviljadele. Kui purustad kuivatatud marjad, võid lisada neid ka oma pähklivõisse, sulatatud šokolaadi, maitsevette või mujalegi.

Hapukirss sobib hästi pähklitega, kakaoga, neid võib lisada nii muffinitesse, leibadesse, saiakestesse, müslisegudesse. Katseta kuivatatud kirsitükke rohelises salatis, jogurtis, pasta-, riisi-ja köögiviljaroogades, aga ka liharoogades, marinaadides, kastmetes.

Kui soovid mõnusat vaheldust juustuvalikule, pane juustuvaagnale kuivatatud hapukirsse.

Kasulikud omadused

Paarikümnes kirsis on vähem kui 100 kalorit, seega on tegemist figuurisõbraliku vahepalaga. Lisaks on kirssides rohkelt antioksüdante ja põletikuvastast toimet omavaid aineid. Hapukirssides on E-vitamiini, kiudaineid, C-vitamiini, karotenoide ja antitsüaniide, mis mängivad rolli soolevähi ennetuses. Lisaks kaaliumit, kaltsiumi, A-vitamiini ja foolhapet.

Kirsside regulaarse tarvitamise järel on täheldatud mälu paranemist ning hapukirsid on populaarsed sportlaste seas, sest vähendavad hingamisteede probleeme sh pärast pikki jooksudistantse, treeningjärgseid lihasvalusid, aitavad kaasa lihaste taastumisele ja kaitsevad vigastuste nagu lihasrebestused eest. Hapukirsside tarvitamine aitab vähendada ka kõhurasva.

Kirsi glükeemiline indeks on madalam kui väga paljudel teistel puuviljadel, mis tähendab, et need ei põhjusta veresuhkrus suuri kõikumisi. Seega võib kirsse süüa nii diabeedi ennetamiseks kui ka siis, kui see on juba diagnoositud.  Magusate kirsside fruktoosi sisaldus on oluliselt suurem, näiteks 10 marjal on see keskmiselt 4 grammi, aga teatavasti ei tohiks päevane fruktoosi kogus ületad 25 grammi.

Hapukirss on suurepärane ja vaat, et ainus looduslik melatoniini allikas, melatoniin on aga teatavasti hormoon, mis reguleerib une ja ärkveloleku tsüklit. Kirsside tarvitamise järel paranes nii unetsükkel kui ka uinumise kiirus.

Kirsi kasutamist osteoartriidi leevendamisel on korduvalt uuritud ning kõikides on leitud kinnitust, et kirsi lisamine toidusedelisse leevendab liigesevalusid sh podagra korral. Podagra puhul tehti 600 inimesega uuring, kes tarvitasid päevas 10-12 hapukirssi ning neil vähenesid podagrast tingitud valuhood 35% võrra. Suurema koguse korral vähenes atakkide sagedus suisa 50% võrra. 

Kirsside lisamine oma menüüsse aitab keha vananemisprotsesse aeglustada ning peletada krooniliste haiguste lähenemist, olgu tegemist südame-veresoonkonna haiguste, Alzheimeri tõve, diabeedi, ülekaalulisuse või isegi vähiga. Samuti on leidnud tõestust hapukirsside toime “halva” kolesterooli alandajana.

 

Allikad: nuts.com, www.yummly.com, www.medicaldaily.com, Mercola, healthline.com, BBC Good Food