+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Kõrvitsaseemned on mineraalilaekad meestele ja naistele

17.01.2020 / 0 kommentaari
Kõrvitsaseemned on mineraalilaekad meestele ja naistele

 

Armastusest e-poes on müügil röstimata ja soolamata kõrvitsaseemned 500- ja 1000-grammilistes pakendites. Kõrvitsaseemned on kergelt magusa pähklise maitsega, veidi krõmpsud, kuid siiski pehmed. Kõrvitsaseemned sisaldavad suurtes kogustes kehale vajalikke mineraale. Mahe kõrvitsaseemneid saad osta siit.

Foto: pixabay

Ameerika põlisrahvastel sh asteekidel olid kõrvitsaseemned au sees tänu nende kõrgele toiteväärtusele kui ka raviomadustele. Euroopa ja Vahemeremaade kaudu jõudsid kõrvitsaseemned ka Aasia toidukultuuridesse. 

Kõrvitsaseemned sisaldavad rikkalikult mineraale

Kes oleks osanud arvata, et need rohelised, ovaalikujulised lamedad seemned peidavad endas nõnda palju kasulikku? Kõrvitsaseemnete väärtuslikkust on seni hinnatud nende tsingi sisalduse pärast, kuid viimased uuringud on näidanud, et ka E-vitamiini on neis märkimisväärselt. Kõrvitsaseemnetes on E-vitamiini vähemalt viies eri vormis, sh kahte neist on leitud vaid kõrvitsaseemnetest. Halloweeni vilja antioksüdandid on palju tugevatoimelisemad, kui seni arvatud. 

Toiduained, mis kasvavad maapinnale lähedal, on sageli rikkaliku mineraalide sisaldusega. Kõrvitsaseemned pole erandid. Seemnetest saab mangaani päevasest vajadusest ca 64%, fosforist 57%, vasest 48%, magneesiumist 45%, tsingist 23% ja rauast 16%. Mangaan on oluline luustikule ja nahale. Vask ja raud on olulised keha energiaga varustamisel, raud aitab ka verd hapnikuga varustada. Magneesium on oluline vererõhu kontrolli all hoidja ning une kvaliteedi tagaja.

Ühes supilusikatäies kõrvitsaseemnetes on peaaegu terve milligramm tsinki. Meeste päevane soovitav tsingikogus on 9,5mg ja naistel 7mg. Tsink tõstab immuunsust, kiirendab naha uuenemist ja on oluline nägemisele.  

Foto: pixabay

Tsingitasemest sõltub ka, kuidas tunned lõhnu ja maitseid. Tsingipuudusele võib viidata krooniline väsimus, sagedased viirushaigused ja juuste välja langemine.

Kõrvitsaseemnetes olevad antioksüdandid aitavad kehas põletikutaset vähendada ning kahjustatud rakkudel taastuda või uueneda.  See on oluline krooniliste haiguste kontrolli all hoidmiseks. Uuringud on tõestanud kõrvitsaseemnete positiivset mõju eesnäärme tervisele - paranenud on meeste viljakus ning sperma kvaliteet.

Süsivesikuid on kõrvitsaseemnetes vähe, seevastu on nad head taimse proteiini allikad. Samuti on neis rikkalikult polüküllastumata rasvhappeid (Omega3 ja Omega6). Need on olulised nii südamele, südame-veresoonkonnale kui ka maksarakkudele.

Kõrvitsaseemnetes leidub ka trüptofaani - aminohapet, mida on otseselt seostatud insomnia ja meeleoluhäirete ravimisega - inimorganism muudab trüptofaani serotoniiniks ja melatoniiniks. Une kvaliteeti parandab juba 1 gramm trüptofaani ning selle saab kätte 200 grammist kõrvitsaseemnetest.

Eesti rahvameditsiinis on kõrvitsaseemned koos küüslauguga tuntud abivahend sooleparasiitide tõrjeks. Lisaks on neil pärmseene arengut pärssiv ning viirustevastane toime.

Seemnete toimet võimendab enne magamaminekut nt hapude kirsside söömine, milles on samuti melatoniini ning ka süsivesikuid, mis aitavad organismil trüptofaani paremini omastada.

Kõrvitsaseemneid on soovitatav süüa 28 grammi päevas. 

Foto: pixabay

Kõrvitsaseemned sobivad igasuguseid roogasid kaunistama

Seemneid ise röstides on sul kontroll nii temperatuuri kui ka röstimisaja üle. Selleks, et säiliksid kasulikud rasvad, ei tohiks röstimisaeg ületada 15-20 minutit. Ahju temperatuur peaks jääma alla 75 kraadi - siis säilivad ka küllastumata rasvhapped. Samas kui temperatuur on 90 kraadi või üle selle, võimendub kõrvitsaseemnete pähkline aroom.

Vaata videot, kuidas kõrvitsaseemneid röstida. 

Kõrvitsaseemneid võib puistada lisandina igale poole alustades putrudest, värsketest salatitest ja aurutatud köögiviljadest lõpetades takode ja magustoitudega. Nad sobivad hästi smuutidesse, jogurtitesse ja puuviljasalatisse.

Kõrvitsaseemnete kasutusideed:

  • Röstitud või ahjus küpsenud köögiviljad

  • Toorsalatid (riivitud porgand tomatiga, kaalikas või muu roheline salat).

  • Salatikaste: purusta kõrvitsaseemned, küüslauguküüs, petersell ja koriander, lisa sidruni(või selleri)mahla ja (oliivi)õli. Sega.

  • Tervete või purustatutena sobib hommikupudrule ja müslisse.

  • Küpsised (kasuta nt rukkijahu), leivad, tervisebatoonid, smuutid.

  • Pane likku ja tee koos porgandi ja kurkumiga taimset piima.

  • Lisa värvilisse riisirooga (koos teiste seemnetega)

  • Erinevate püreesuppide koostisesse

Foto: pixabay

Hoia seemned kuivas ja jahedas

Kõrvitsaseemneid, nagu ka teisi röstimata pähkleid ja seemneid, peaks hoidma õhukindlalt külmikus. Sel moel püsivad nad söömiskõlblikena mitu kuud, kuigi esialgne aroom võib paari kuu jooksul veidi lahtuda.

 

Allikad: www.healthline.com, www.medicalnewstoday.com, www.health.com, www.whfoods.com, www.bbcgoodfood.com

Kui sulle see artikkel meeldis, jäta oma arvamus kommentaaridesse. Proovime luua oma lugejatele kvaliteetset ja huvitavat sisu. 

 

Huvitavatest pakkumistest esimesena teada saamiseks telli ka meie uudiskirja.

 

 

 

 

 

 

Kommentaarid