+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Läätsed - odav toitaineterikas toiduaine

12.03.2020 / 0 kommentaari
Läätsed - odav toitaineterikas toiduaine

Armastusest e-poes on müügil mahedad rohelised, punased ja pruunid läätsed. Läätsed on ühed odavamad ja samas toitaineterikkaimad toiduained. Neid on väga palju erinevaid sorte, mis erinevad kuju, värvi ja suuruse poolest. Osta endale kvaliteetsed läätsed SIIT

Foto: pixabay

Läätsed on arvatavasti pärit Kesk-Aasiast. Need on ühed esimesed toiduained, mida eales kasvatatud. Läätseseemneid on leitud lausa 8000 aasta tagustest aegadest Lähis-Idas. Samuti on läätsesid mainitud Piiblis.  

Ühes kaunas on tavaliselt 1-2 läätseseemet. Läätseid liigitatakse nende suuruse järgi ning neid kasvatatakse väga palju erinevaid sorte. Kõige tavalisemad läätsed on rohelist ja pruuni värvi, aga leidub ka musti, kollaseid, punaseid ja oranže läätsesid. Läätse kuju võib varieeruda ümmargustest südamekujulisteni ning neid müüakse tervete ning poolitatutena. 

Mitu sajandit on läätsesid kutsutud “vaese mehe söögiks”. Katoliiklites riikides sõid vaesemad inimesed Lenti (paastumisperioodi) ajal kala asemel läätsesid. 

Foto: pixabay

Erinevat värvi läätsedel on erinevad omadused

Rohelised ja pruunid läätsed säilitavad oma algse kuju võrdlemisi hästi, seetõttu sobivad nad kõige paremini suppidesse, soojadesse salatitesse, vormiroogadesse ja täidistesse. Samas kui neid liiga kaua keeta (üle 30 minuti), hakkavad nad pudrustuma. Rohelised ja pruunid läätsed on maitselt üsna tummised.

Punaseid ja kollaseid läätsesid kasutatakse enim india traditsioonilises karri roas nimega daal. Punased läätsed on maitselt võrreldes teiste läätsedega magusamad. Neid on vaja umbes 20 minutit keeta ning seejärel saab läätsed kergelt püreestada. Kasuta punaseid läätseid püreesuppide ja karride tegemisel.   

Mustad Beluga läätsed on saanud oma nime Beluuga kaaviari järgi - need näevad sarnased välja. Erinevalt teistest läätsedest kasvavad mustad läätsed jahedas, kuivas kliimas, näiteks Ameerika ja Kanada põhjaosas. Erinevalt teistest läätsedest säilitavad mustad läätsed ka pika küpsetamise järel oma kuju ja kergelt krõmpsu tekstuuri - väga pika keetmise järel muutuvad nemadki pudruks. Beluga läätsed on kõige maitserikkamad ja hõrgumad läätsed ning sobivad tänu oma maitsele hästi kokku teiste roogadega. Musti läätsesid kasutatakse salatites.  

Läätsesid on soovitatav enne töötlemist hoida mõned minutid külmas vees - peale seda protsessi ei pea neid nii pikalt keetma. Vee ja läätsede suhe peaks olema potis kolm ühele ehk kolm ühikut vett ühe ühiku läätsede kohta.

Lõuna-Aasia riikides süüakse läätsesid sageli koos riisiga, sest neil on sarnased valmimisajad. Üks tavapärasemaid roogi läätsedest on igasugused supid - püreesuppi on mõistlik teha punastest läätsedest, tavalist suppi aga rohelistest või mustadest läätsedest. 

Vaata traditsioonilise india roa, läätsekarri, retsepti SIIT.

Läätsed on taimetoitlaste valguallikas

Läätsed on äärmiselt väärtuslikud, sest nad on väga toitvad ning omavad selle tõttu palju häid kasulikke omadusi. Läätsed sisaldavad palju B-vitamiini, magneesiumi, tsinki, kaaliumi ning 25% ulatuses valku. Lisaks on läätsed taimetoidu retseptides väga olulised, sest nendes on väga kõrge raua- ja proteiinisisaldus. Peale rohkete vitamiinide ja mineraalide on läätsedes väga palju kiudained, mis  soodustavad soolestikus heade bakterite arengut ning kasvu.

Eelnevalt mainitud kõrge rauasisaldus aitab võidelda väsimustunde vastu. Läätsedes sisalduv raud erineb selle poolest, et seda on lihtsam tarbida inimestel, kelle organism ei omasta lihas sisalduvat rauda. Sellel põhjusel soovitatakse läätsesid süüa eriti inimestel, kelle organismidel on raskusi raua imendumisega või kes proovivad selle sisaldust kehas tõsta.

Läätsed teeb omapäraseks see, et nad sisaldavad polüfenooli. Tegemist on aktiivse ühendiga, mis võitleb kõigega, mis on organismile ja tervisele kahjulikud. Näiteks aitavad nad meil kaitsta end UV-kiirguse, südamehaiguste ning vähi eest. Polüfenoolide rohkust on seostatud kardiovaskulaarse tervise parandamise ning diabeedi ennetusega.

Foto: pixabay

Peale polüfenoolide sisaldavad läätsed üht olulist antioksüdanti, seleeni, mis vähendab vähki haigestumise riski. Lisaks sellele võib seleen aidata leevendada põletikku, ergutades T-rakkude tootmist.

Läätsed omavad kasulikku omadust ka lapseootel inimeste jaoks. Nimelt sisaldavad läätsed folaati, mis on väga vajalik  vitamiin lapse väärarengute ja rasedusaegse diabeedi ärahoidmiseks. USAs asuv Haiguste Kontrolli ja Tõrje Keskus soovitab naistel manustada umbes 400 mikrogrammi folaati või folaathapet, ning suurendada kogust lapseootuse ja rinnaga toitmise ajal. Folaadil on veel ka teisi olulisi toimeaineid, näiteks aitab see soodustada tervete ja ilusate juuste kasvu ning vähendada südamehaiguste ja insuldi riski.

Allikad: www.lentils.org, guidedoc.com, medicalnewstoday.com, bbcgoodfood.com, acouplecooks.com, whfoods.com, healthline.com, wellandgood.com

Kui sulle see artikkel meeldis, jäta oma arvamus kommentaaridesse või lisa reaktsioon. Proovime luua oma lugejatele kvaliteetset ja huvitavat sisu. 

Huvitavatest pakkumistest esimesena teada saamiseks telli ka meie uudiskirja.

Kui oled olnud meie pikaaegne klient, siis oleks meil hea meel, kui lisad Google'isse Armastusele arvustuse. Arvustused aitavad meil olla otsingutes rohkem pildis. Aitäh! Klõpsa siia, et lisada arvustus.

Kommentaarid