+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Linaseemned - avastamist vajavad superseemned

23.02.2020 / 0 kommentaari
Linaseemned - avastamist vajavad superseemned

Armastusest e-poes on mahedad kuldsed linaseemned müügil 1000-grammises pakendis ning pruunid linaseemned 500- ja 1000-grammistes pakendites. Linaseemned on tulvil taimsed valke ning kasulikke rasvu, samuti on neis palju omega 3 rasvhappeid. Linaseemned leiad müügilt klõpsates siia. 

Foto: pixabay

Linaseemned tulevad linataimelt, mis kasvab keskmiselt 60cm kõrguseks. Linataimel on taevasinised õied ning hallikad lehed. Linataimest saab kududa linariiet, milleks valdavalt taime ongi kasutatud. Linariide kiud on kuskil kaks kuni kolm korda tugevamad kui puuvillariidel. Suure tõenäosusega kasvatati linataimi esimesena Egiptuses - nimelt on linaseid riideid leitud vaaraode kirstudest. Samuti viidatakse linariietele Piiblis ning Homerose “Odüsseias”. Alates 20. sajandi keskpaigast hakati kasvatama linataimi peamiselt seemnete saamiseks. 

Pähklise maitsega seemned sobivad niisama söömiseks, neid saab purustada ning neist on võimalik saada külmpressides õli. Kümnendeid on kasutatud linaseemneid leibade või hommikuhelveste koostisosana, aga tervislikuks nišsitooteks on see saanud alles viimaste aastate jooksul. Oled võibolla isegi tähele pannud, et linaseemneid kasutatakse osades koera- ja kassitoitudes. 

Foto: unsplash

Linaseemnetes on palju kiudaineid ning omega 3 rasvhappeid

100g linaseemnetes on 534kcal, millest kasulikud rasvad moodustavad 42,2g ja valgud 18,3 grammi. Süsivesikuid on neis üsna vähe. 

Linaseemnetes ja linaõlis on väga kõrge omega 3 rasvhapete (ALA) sisaldus. Omega 3 rasvhapped on vajalikud heaks südame terviseks, vererõhu alandamiseks ja vereringeprobleemide ennetamiseks. ALA keha iseseisvalt ei tooda, nii et seda on vaja omandada söögist. 

Lisaks omega 3 rasvhapetele on linaseemnetes suures koguses ravitoimetega ühendit lignaan. Lignaanidel on antioksütanditele omane toime ning nad võivad oma olemuselt käituda ka nagu fütoöstrogeenid. Võrreldes inimese östrogeenidega on fütoöstrogeenidel kahed omadused: need matkivad hormooni tegevust osades kehaosades samal ajal teistes kehaosades nende tööd takistades. Rahvameditsiinis usutakse, et fütoöstrogeenid aitavad ennetada vähi, südamehaiguste ja osteoporoosi teket. Kanadas 6000 naise, kes tarbisid järjepidevalt linaseemneid, seas läbi viidud uuringus, leiti, et rinnavähi saamise võimalus kahanes 18%. 

Linaseemnetes on ka kõrge kiudainete sisaldus. Üks lusikatäis linaseemneid sisaldab keskmiselt 3g kiudaineid ehk 8%-12% täiskasvanu vajalikust päevasest kiudainete vajadusest. Kiudained aitavad reguleerida veresuhkru taset ja langetada halva kolesterooli taset. Samuti hoiavad kiudainerikkad toidud pikemalt kõhu täis.

Foto: pixabay

Linaseemned sisaldavad palju proteiini ning see teeb neist ühe olulisema valguallika taimetoitlastele. Taimsed proteiinid on aidanud parandada immuunsüsteemi, vähendada jällegi halba kolesterooli ning ennetada kasvajate teket. Kui sa kardad, et loomse toidu koguse vähendamine menüüs jätab kõhu tühjaks, siis linaseemned on vastus su probleemile. Nii taime- kui ka loomnevalk täidavad kõhtu üsnagi sarnaselt.

Menopausil olevate naiste seas läbiviidud uurimus näitas, et 2 supilusikatäie linaseemnete tarbimine koos hommikuhelveste, mahla või jogurtiga kaks korda päevas vähendas kuuma hoogude esinemist ligi kaks korda. Samuti vähenes kuuma hoogude intensiivsus 57%. Samas on ka läbi viidud uurimusi, mis ei ole sellist seost leidnud - oleneb suuresti inimtüübist ning geenidest, kas linaseemnetel võiks olla sulle kuuma hoogude vastu tervendav mõju. 

Linaseemned muudavad iga toidu tervislikumaks

Linaseemned sobivad hästi niisama söömiseks. Samas on neid mugav lisada erinevatesse roogadesse einete tervislikumaks muutmiseks. Linaseemneid soovitatakse enne kasutamist jahvatada, et organismil oleks neid kergem seedida. 

Asenda retseptides üks viiendik jahust linaseemnetega, et tõsta küpsetise toitainete rikkust. Linaseemneid võib kasutada küpsistes, muffinites ja pannkookides, kust on munad ära jäetud, sest linaseemned täidaksid pannkookides sarnaseid funktsioone. Üks supilusikatäis jahvatatud linaseemneid segatud kolme supilusikatäie veega asendab retseptis ühe muna - lase segul 5-10 minutit seista ning kasuta seejärel kohe retseptis. 

Foto: pixabay

Linaseemnetega saab retseptides asendada ka õli, sest neis on väga kõrge kasulike rasvade sisaldus. Sel juhul saab küpsetis natukene varem valmis. Samuti sobivad linaseemned hästi salatitesse, köögivilja-, riisi- ja kartuliroogadesse. 

Lina- ja chia seemnete puding

Vaja läheb?

- 1 sl kookosõli

- 2 tassitäit piima (vali oma lemmik)

- 3 sl chia seemneid

- 3 sl jahvatatud linaseemneid

- 1 sl kookospalmisuhkrut või mõnda muud magustajat

Kuidas teha? Kuumuta pann keskmise kuumuseni ning lisa seejärel kookosõli, 1 tassitäis piima, lina- ning chia seemned. Sega saadud segu järjepidevalt kuni see pakseneb umbes 3 minutit. Järgmisena vala saadud segu kaussi ning sega sisse kookospalmisuhkur. Lõpetuseks võid pudingule peale panna külmutatud marju, pähkleid jne. Ongi valmis! :)

Kas linaseemned on mürgised?

Nagu paljud teisedki toiduained, sisaldavad linaseemned väga väikeses koguses sinihapet (tsüaniidi). Linaseemneid oleks vaja igasuguse riski vältimiseks enne tarvitamist kuumtöödelda. Samas USA institutsioonid on öelnud, et kuni 2 supilusikatäie linaseemnete tarvitamine päevas on ohutu ning tervisele kasulik - selle väikese koguse tsüaniidiga tuleb inimorganism kergelt toime. Linaseemneid tuleks igapäevaselt tarbida ebarealistlik 1kg, et tekiksid mürgistusnähud. Ühesõnaga mõistlikes kogustes ei tohiks linaseemned olla kahjulikud. Samas, kui tarvitamisel tekib kõrvalnähtusid, tuleks tarbimine koheselt lõpetada. 

Mis vahe on kuldsetel ja pruunidel linaseemnetel?

Toitainesisalduse poolest erinevus puudub. Kuldsed seemned on lihtsalt tunduvalt atraktiivsemad kui pruunid seemned ning näevad roogadel märksa paremad välja. Kui välimus ei ole sinu roa puhul oluline, võid julgelt valida pruunid seemned. 

Foto: pixabay

Allikad: everydayhealth.com, encyclopedia.com, healthline.com, webmd.com, sciencedirect.com, marksdailyapple.com

Kui sulle see artikkel meeldis, jäta oma arvamus kommentaaridesse või lisa reaktsioon. Proovime luua oma lugejatele kvaliteetset ja huvitavat sisu. 

Huvitavatest pakkumistest esimesena teada saamiseks telli ka meie uudiskirja.

Kui oled olnud meie pikaaegne klient, siis oleks meil hea meel, kui lisad Google'isse Armastusele arvustuse. Arvustused aitavad meil olla otsingutes rohkem pildis. Aitäh! Klõpsa siia, et lisada arvustus.

 

 

Kommentaarid