+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Mandlid - kõrge toiteväärtusega maitsvad pähklid

06.09.2020 / 0 kommentaari
Mandlid - kõrge toiteväärtusega maitsvad pähklid

Armastusest e-poest leiad müügilt terved ja kooritud (valged) mahedad mandlid 250-, 500- ja 1000-grammistes pakendites, mandlilaaste 360- ja 1000-grammistes pakendites ja mandlijahu. Mandlid on meeldiva maitsega kasulike rasvade rikkad pähklid, mis sobivad hästi toidukordi täiendama. Osta mandlitooted endale SIIT.

Mandlid kausis

Foto: unsplash

Mandlid pärinevad Lõuna-Aasiast. Samas kasvatatakse ligi 80% maailma mandlitest Californias. Mandleid on kahte sorti - magusad ja mõrud. Magusad mandlid on inimestele tuttavad söömiseks ja kokkamiseks mõeldud mandlid. Mõrusid mandleid kasutatakse toidu ja jookide lõhna- ja maitseekstraktide tootmiseks ja farmaatsiatööstuses. Euroopas on mandlid laialdaselt tuntud martsipani koostisosana.

Mandlipuud on heitlehised ja kasvavad keskmiselt 3-4.5 meetri kõrguseks. Eriti ilusad on õitsevad mandlipuud, mis saavad endale hilisjaanuaris valge- ja roosakirju kuue. Mandlipuu vili meenutab virsikut seni kuni ta valmis saab. Kuigi mandleid liigitatakse tavaliselt pähklite hulka, on tegu siiski seemnetega, mis on kaetud tugeva koorega.

Selleks, et mandlipuud tolmendatud saaksid ostetakse igaaastaselt Californiasse lausa 1.1 miljonit mesitaru. Mandlite kasvatamine on üks ohustatumaid valdkondi mesilaste populatsioonide vähenemise tõttu. 

Mandlid vähendavad näksimisvajadust ning parandavad südametervist

100g mandlites on 611 kcal, millest 50,6 grammi moodustavad rasvad, 16,9g süsivesikud ning 21,9g valgud. 

1. Mandlid aitavad kaasa seedimisele. See tuleneb kõrgest kiudainete sisaldusest. Peotäis mandleid või klaas mandlipiima hoiab sinu seedetrakti normis ning ennetab kõhukinnisust. Samuti aitavad mandlid kaasa organismi heale mikrofloorale, mis aitab taas seedimist kergendada. Märkimisväärne valgusisaldus koos muude mikroelementidega mandlites hoiab su kõhu pikalt täis. 

2. Kui sul on muresid kuiva, siis nahakreem, mis sisaldab mandliõli, võib olla lahenduseks. Mandlid sisaldavad kasulikke rasvasid, mis hoiavad naha tervist. Mandlites on samuti kõrge A- ja E-vitamiini sisaldus, mis aitavad ka kaasa säravale nahale. 

3. Mandlid on head su südametervisele. Vitamiin E-l on siin taas oluline osa mängida - on leitud, et E-vitamiini rikaste toitude söömine vähendab südamehaiguste riski. Peotäiest mandlitest päevas peaks aitama. 

mandlid kotis

Foto: unsplash

4. Need aitavad vähendada näksimist. Mandlites on kõrge kasulike rasvade sisaldus, mis tähendab, et kui tekib soov haarata millegi magusa järele, võta peotäis mandleid ning edasine soov näksimiseks peab tunduvalt vähenema. Kõrge heade rasvade sisaldus aitab kaasa ka halva kolesterooli taseme langusele.

5. Mandlid on veel täis antioksüdante. Need aitavad sul kaitsta rakke ning aeglustada vananemisprotesesse. Antioksüdandid kaitsevad inimorganismi viiruste ja muude väliskahjurite eest.

6. Samuti on mandlitel vererõhku alandav toime. Uurimistööd on näitanud, et kõrge magneesiumi sisaldusega toidud võivad alandada kõrget vererõhku. 

Mandlite kasutusvõimaluste hulk on lai

Mandlid sobivad loomulikult hästi ka niisama söömiseks, aga neid on võimalik ka kasutada erinevates roogades. Kombineeri omavahel tükeldatud mandlid, kaerahelbed ja rosinad, et teha endale tervislik müsli. Blenderda mandlid koos leivapuru, soola ja pipraga ning saad suurepärase kalaroa katte. Rösti mandleid koos tšillipipraga õrnalt pruuniks ning saad krõmsud vürtsikad mandlid. Sega kokku erinevad tükeldatud rohelised köögiviljad ning lisa juurde nende täiendamiseks mandleid sulle sobival kujul ning saad taas väga tervisliku ning kõhtu täitva roa. 

Mandlilaastud sobivad eelkõige roogade kateteks ning kuivsegude koostisosaks. Mandlilaastudega on tihti kaetud restoranides kala- ja liharoad ning erinevad uhkemad magustoidud. 

Mandlitest on ka lihtne teha ise mandlipiima (eriti hästi sobivad selleks kooritud mandlid - hoiad nii palju aega kokku). Vaata huvi korral juba sellest videost: 


Mandlijahu on valgurikas ning gluteenivaba. Kasuta mandlijahu pannkookide tegemisel asendades ¼ kasutatavast jahust mandlijahuga. Mandlijahu lisab pannkookidele õrna pähklise maitse ning muudab nad tunduvalt toitvamaks. Lisa mandlijahu ka muudele tainastele, näiteks küpsiste, kookide ja makaronide tegemisel. 

Foto: unsplash

Allikad: britannica.com, tasteofhome.com, foodandwine.com

Sind võivad veel huvitada järgmised artiklid. Klõpsa lingil sobiva artikli lugemiseks: 

 


- Artikkel India pähklitest

- Artikkel toorkakaost

- Artikkel toiduainetest, mis aitavad vähendada väsimust


 

Kui sulle see artikkel meeldis, jäta oma arvamus kommentaaridesse või lisa reaktsioon. Proovime luua oma lugejatele kvaliteetset ja huvitavat sisu. 

Huvitavatest pakkumistest esimesena teada saamiseks telli ka meie uudiskirja.

 

Kommentaarid