+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Pühakirjas mainitud dattel asendab suhkrut

22.01.2019
Pühakirjas mainitud dattel asendab suhkrut

Datli (Ld. k Phoenix dactylifera) algne kodumaa on teadmata. Arvatakse siiski, et esimesena hakati seda kasvatama praeguse Iraagi ümbruses. Datlid on olnud Lähis-Ida rahvaste ja Induse jõe oru elanike põhitoiduks tuhandeid aastaid. Iidsed egiptlased kasutasid vilju ka veini tegemiseks. Kulub 4-8 aastat enne, kui datlipalm hakkab vilju kandma.

Datleid on Lähis-Idas kasvatatud enam kui 4000 aastat.  Deglet Nour sort on tuntud kui “kuninglik dattel” ja sageli kasutatakse kirjanduses selle kohta nimetust “kõikide datlite kuninganna”. Ka kuivatatatud datlid peaksid olema pehmed, mitte kõvad, mida on raske süüa. Kõige suurem Deglet Nouri tootja on Tuneesia, millele järgneb Algeeria. Nendest riikidest pärineb ka enamus Euroopa Liidus müüdavatest datlitest.

Datlid on tähtis traditsiooniline vili Iraagis, Araabias, Põhja-Aafrikas Marokost lääne suunas. Piibel mainib datleid enam kui 50 korda ja Koraan 20 korda. 

Ladinakeelne liiginimi dactylifera tuleneb antiik-kreeka sõnast dáktulos ja tähendab sõrme.  

Maitse ja välimus

Senise klientide tagasiside põhjal on Deglet Nour “maailma parim”. Igas Deglet Nour datlis on ca 20 kalorit, Medjoolis sõltuvalt suurusest ca 66 kalorit.

Deglet Nouri värvus võib olla punakast merevaiguseni, tekstuur tihe, kuid pehme, maitse magus, aga mitte liigselt. Teine levinud datlisort Euroopas sh Eesti poodides on Medjool, mida osa kliente “liiga magusaks” peab. Need on maitselt tugevalt karamellised, tekstuur pehme ja kergelt nätske.

Deglet Nour ei ole nii magus, kuid siiski mesiselt karamelline. Ka on Deglet Nour veidi väiksem kui Medjool. Puuviljadest on datlid siiski ühed magusamad, kuid nende magusus tuleneb fruktoosist.

Datlisordid jagunevad kolmeks: pehmed ('Barhee', 'Halawy', 'Khadrawy', 'Medjool'), poolkuivad ('Dayri', 'Deglet Noor', 'Zahdi') ja kuivad ('Thoory'). Vilja pehmus sõltub glükoosi, fruktoosi ja sahharoosi sisaldusest.

Datlite 7 kasulikku omadust

  C-vitamiini sisaldus on neis võrreldes teiste puuviljadega olematu, ja vähe on ka rasva, see-eest on rikkalikult kaaliumi, kaltsiumi ja kiudaineid. Lisaks omastab organism fosforit, magneesiumit, rauda, tsinki, vaske, seleeni, Bgrupi vitamiine.

1. Kõht korda. Kiudainete kasulikkus ei tohiks küll kellelegi enam üllatusena tulla. Kiudained aitavad ennetada kõhukinnisust jt seedeprobleeme, neid läheb vaja tervisliku kehakaalu saavutamiseks ja hoidmisel. Päevane kiudaine kogus, mille inimene peaks KOGU toidust (mitte ainult datlitest) saama on sõltuvalt soost ja vanusest 20-35 grammi.

Korras soolestik aitab toidul seedetrakti läbida kiiremini, seega väheneda võivad ka probleemid refluksiga, hemorroidide ja soolte sopistustega.

Kroonilise kõhulahtisuse korral kaotab organism vajalikke elektrolüüte ning sellisel juhul peaks menüüs suurendama kaaliumirikaste toitude hulka. Näiteks datlid, banaanid jpm.

2. Ajutoit. Erinevate uuringute kohaselt aitab datlite söömine ennetada ajus oksüdatiivset stressi ja põletikulisi seisundeid. Rohkelt antioksüdante, antotsüaane, aminohappeid jpm, mis aitavad kohtumise Alzheimeri ja dementsusega kaugesse tulevikku lükata!

3. Südamele hea. Veresoonte lupjumise ennetamise olulise tegurina on mitmed uuringud välja toonud triglütseriidide ja oksüdatiivse stressi vähendamise. Lisaks on datlites palju kaaliumi, mis alandab vererõhku ja vähendab insuldi ja infarkti ohtu. 

4. Afrodisiaakum. Datlites on suur hulk flavanoide ja estradiooli (naissuguhormoon), mis suurendavad sperma hulka ja liikuvust. Uuringute kohaselt on ainuüksi datlipalmi õietolmu tarvitamine tagasi pöörata meeste viljatust. Afrodisiaakumina toimivad mahedatlid, sest neid ei ole töödeldud vääveldioksiidiga, seega on neis alles võime tõsta libiidot ja seksuaalset võimekust.

5. Silmad selgeks! Kanapimedusega seostatakse A-vitamiini puudust organismis. A-vitamiini vajavad silmad ka siis, kui need tunduvad kuivad või kergelt põletikulised. Datlite karotenoidide sisaldus aitab heale nägemisele kindlasti kaasa.  

6. Tugevad luud. Datlites sisalduv boor on luustiku tervise tagamisel väga oluline. Boor koos kaaliumi, fosfori, magneesiumi ja kaltsiumiga on kombo, mis ennetab luude hõrenemist. Mahedatlitest on lisaks leitud mangaani, seleeni, ja vaske, mis on samuti luustikule kasulikud.

7. Kaitseb kiirguse eest. Elektromagnetlained ja kiirgused meie nutitelefonidest, WiFi seadmetest jms mõjutavad enamikku meist. Tugev kiirgus tekitab organismis ülitundlikkusreaktsioone, mis väljenduvad nt allergilise nohuna. USAs on läbi viidud ka esmaseid uuringud, kas ja kuidas toitudes organismi toetada ning datlite puhul toodi esile, et neid tarvitanud inimestel vähenesid organismis põletikunäitajad.  

 Kasutusvõimalused

Kuivi ja pehmeid datleid võib süüa vahepalana, kuid neile võib valmistada ka täidise mandlitest, pähklitest, apelsini-ja sidrunikoorest, martsipanist või juustust.

Poolikutele datlitele võib peale lisada glükoosisiirupit, kasta šokolaadi või süüa neid kerge einena. Tükeldatud datleid võib kasutada suhkru asemel magustoitude või küpsetiste valmistamisel sh küpsistes. USAs on väga levinud datlileib.

Vahutav datlijook on aga levinud islamimaades vahuveini mitte-alkohoolse asendajana. Lõuna-Hispaanias aga keeratakse datlid peekoniriba sisse ja praetakse kergelt.  

Allikas: wikipedia.org, healthline.org, webmd.com