+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Raskel hetkel päästab peotäis rosinaid

15.02.2019
Raskel hetkel päästab peotäis rosinaid

Meie e-poest leiad kolme sorti rosinaid: Blue Thompson, Sultanas ja Vostizza.

Rosinad on kuivatatud viinamarjad, rosinate värvus sõltub viinamarja sordist aga ka kuivatusmeetodist.

Teatavasti sisaldab viinamari suurel hulgal puuviljasuhkrut, mis kuivatamisel kristalliseerub rosina välispinnale. Seepärast on rosinad vahetult pärast kuivatamist kergelt kleepuvad – nagu meega või siirupiga kokku saanud sõrmed – ja kleepuvad üksteise külge. Kastis on rosinad tihedalt üksteisega koos ja kui mingit õli pole, siis võib juhtuda, et kasti avamisel on seal sees lihtsalt üks rosinatest moodustunud kamakas. Mida aeg tootmisest edasi, seda rohkem rosin kuivab – kuigi palju sõltub säilitustingimustest jne.  Seega ka aeg soodustab suhkru kristalliseerumist. Mida magusam rosin – seda kleepuvam ta algul on.

Rosinate kleepumise vältimiseks lisatakse rosinatele veidi õli. Meie e-poes olevatel rosinatel Blue Thompson ja Sultanas on päevalilleõli sisaldus 0,05%. Sõltuvalt tootjast võib mõnel õli sisaldus ka suurem olla.

Põhjus, miks rosinaid kompvekkidega võrreldakse ongi nende suhkrusisaldus. Samas, nende glükeemiline indeks on madal.

Tõesti, rosinais on omajagu kaloreid, aga neid on ka viinamarjades. Selge on see, et iga toiduainega, olgu see ükskõik kui tervislike omadustega, peab olema mõõdukas. Nii ka rosinatega.

MILLISEID ROSINAID OSTA? Hästi oluline on, et rosinad oleksid värsked. Sõltumata sordist või päritolumaast, parima koguse vajalikke toitaineid saad värsketest rosinatest. Mahetoodangul on alates viljade korje hetkest maksimaalne lubatud “parim enne” periood 24 kuud. Maherosinad on valminud viinamarjadest, mis on kasvanud keskkonna-ja taimekaitsemürkideta ning neid pole töödeldud vääveldioksiidiga. Seega on maitse puhas ning pakendis olevaid rosinaid võid süüa ka eelnevalt leotamata.

KASUTAMINE TOIDUS. Kuigi rosinad on maitsvad ka niisama nosimiseks, leiavad nad sageli kasutust toidu valmistamisel, olgu tegemist salati, küpsetise, maiustuse vm roaga. Kes siis ei teaks riivitud porgandi salatit rosinatega, mis on ideaalne kooslus mahlasest, krõmpsust ja maitsetest. Seda on lihtne kodus teha ning see on taskukohane.

Rosinaid võid lisada magustamiseks suhkru asemel pudrule, jogurtile, smuutisse, müslile, tooršokolaadi või kaeraküpsistele. Need sobivad hästi köögiviljakotleti sisse, ka riivitud toore kaalikaga, samuti jäätise või koduse leiva sisse. Vahelduseks võid ju proovida india pähklitest, kaneelist ja rosinatest teha pähklivõid. Ka kanasalatisse võid koos õunatükkidega rosinaid lisada. Muffinite sõbrad võivad proovida püreestatud kõrvitsat koos linaseemnete ja rosinatega. Pastaroa sisse rosinaid panna tundub esialgu ehk veider, kuid kui seal on spinat, oad ja rosinad, on tulemuseks tõeliselt raua, proteiini ja kiudaineterikas roog. Ka kartulipudrule ja röstitud köögiviljadele võib rosinaid lisada. Lähis-Idas ja Aasias on rosinad levinud täiendus riisiroogadele.

KASULIKUD OMADUSED. Rosinates sisalduvad looduse annina kõik olulisemad mineraalid, vitamiinid ja antioksüdandid, neis olev resveratrool aga eelkõige tuntud kui kolesterooli alandav ja vähki ennetav fütokemikaal. Ühtlasi aitavad rosinad väljutada kehast toksiine ja jääke.

Rosinad on kasulikud nii seedimisele, punaste vereliblede loomes (aneemia ennetus), juustele (vähendavad välja langemist), nahale, liigestele (vähendavad valusid), silmadele, hammastele, ajule (vähendavad unetust) ja organismile tervikuna (reguleerivad keha pH taset, alandavad palavikku, tõstavad energiataset). Seega, kui tunned, et vajad pisut lisaenergiat, söö peotäis rosinaid, sest neis on süsivesikuid – looduslikke suhkruid nagu glükoos ja fruktoos, mis tõstavad veresuhkrut ning energiat on rohkem. Lisaks aitavad need kehale vajalikel toitainetel paremini imenduda. See on ka põhjus, miks paljud sportlased on rosinad oma toidusedelisse lisanud. Kätte saadakse päevased vajalikud süsivesikuid kolesteroolitaset tõstmata. Tekkiv täiskõhutunne aga aitab ennetada sööstusid ebatervislikke vahepalade järele.

Samal põhjusel võiksid rosinad oma snäkisegusse pakkida ka need, kel plaanis seljakotiga rändama minna, mägedes matkata või võtad ette pikema rattaretke. Peotäis rosinaid raskel hetkel aitab turvalisele telkimiskohale lähemale.

Vereloomele on rosinad kasulikud, kuna neis on rohkesti rauda, vaske ja B-vitamiine. Ühtlasi aitab see kooslus kõrget vererõhku alandada. Kiudainete sisaldus aga aitab nii kroonilise kõhukinnisuse leevendamisel kui on ka üldiselt soolestikule (ja seega kogu organismile) kasulik.

Mineraalid nagu magneesium ja kaalium on kehale olulised mitmes mõttes: lihased, liigesed, südame-ja veresoonte töö, juuste, küünte ja naha tervis, aga vähem on teada, et need leevendavad organismi happelisust, seega võib väheneda ka liigesevalu.

Rosinates on ka C-vitamiini, folaate, tsinki, seleeni ja fosforit.

A-vitamiini ning beetakaroteeni sisaldus rosinates aga paitab silmi. Hammastele on hea uudis see, et rosinad vähendavad suus kahjulikke baktereid ning on kaltsiumirikkad.

Inimorganism vajab paremaks kaltsiumi imendumiseks ning luude tugevana hoidmiseks koos D-vitamiiniga väikses koguses ka boori ning seegi vajadus saab peotäie rosinatega täidetud. Eriti vajalik on see vananedes, kus keha peab toime tulema üleminekueast tingitud luude hõrenemisega.

Rosinates olev arginiin aga tõstab seksuaalset iha ning vastupidavust nii meestel kui ka naistel. Näiteks India pulmatraditsioonide juurde kuulub see, et pruutpaar joob enne pulmaööd rosinatega keedetud piima, kus on ka kübeke safranit.

Igapäevase rosinate söömise järgselt on täheldatud, et juuksed muutuvad tihedamaks, läikivamaks ning väheneb peanaha ärritus ja kõõma teke.

Ööseks likku pandud rosinad ning see rosinavesi on rahvameditsiinis tuntud kui maksa puhastamise meetod, sest bioflavanoidid aitavad verd puhastada ning maksaseisundit parandada.

Alakaalulisuse käes vaevlejatele on rosinad tervislik viis kaalu tõsta.

 

 

Allikad:

www.healthline.com

www.organicfacts.net

www.naturalfoodseries.com

www.bbc.com/