+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Rosinad on väikesed energiajaamad

19.09.2020 / 0 kommentaari
Rosinad on väikesed energiajaamad

Armastusest e-poest leiad müügilt mahe Sultanas ja Blue Thompson rosinad 500- ja 1000-grammistes pakendites. Miks lisatakse rosinatele õli? Mis vahe on mitmel erineval rosina sordil? Nendele küsimustele ja paljule muule saad siit artiklist vastuse. Osta endale kvaliteetsed rosinad SIIT.

Foto: pixabay

Rosinad on kuivatatud viinamarjad. Rosinate värvus sõltub viinamarja sordist ja kuivatusmeetodist.

Rosinad on oma omadustelt alahinnatud

100 grammis rosinates on 299-330kcal, millest 75% moodustavad süsivesikud.

Kui tunned, et vajad pisut lisaenergiat, söö peotäis rosinaid, sest neis on looduslikke suhkruid nagu glükoos ja fruktoos, mis tõstavad veresuhkrut ning annavad palju energiat. Tänu energiarikkusele on paljud sportlased rosinad lisanud oma toidusedelisse - nad saavad vajaliku koguse süsivesikuid kätte kolesteroolitaset tõstmata. Tekkiv täiskõhutunne jällegi aitab ennetada impulsse ebatervislikke vahepalade järele. Samal põhjusel, mis sportlased, võiksid rosinad oma snäkisegusse pakkida inimesed, kellel on plaanis seljakotiga rändama minna. Peotäis rosinaid aitab nõrkuse hetkel turvalisele telkimiskohale lähemale.

Rosinad on veel kasulikud vereloomele, kuna neis on rohkesti rauda, vaske ja B-vitamiine. Ühtlasi aitab selline kooslus kõrget vererõhku alandada. Korralik kiudainete sisaldus aitab leevendada kroonilist kõhukinnisust ja on üldiselt soolestikule (ja seega kogu organismile) kasulik.

Rosinates on rohkelt magneesiumi ja kaaliumi. Need on kehale olulised lihaste, liigeste, südame- ja veresoonte töö, juuste, küünte ja naha tervise jaoks. Rosinates on ka C-vitamiini, folaate, tsinki, seleeni ja fosforit. A-vitamiini ning beetakaroteeni sisaldus rosinates aitab silmi. Hammastele on hea uudis see, et rosinad vähendavad suus kahjulikke baktereid ning on kaltsiumirikkad.

Inimorganism vajab paremaks kaltsiumi imendumiseks ning luude tugevana hoidmiseks väikses koguses boori ning seegi vajadus saab peotäie rosinatega täidetud. Eriti vajalik on boor vananedes, kus keha peab toime tulema vananemisest  tingitud luude hõrenemisega.

Rosinates olev arginiin tõstab seksuaalset iha ning vastupidavust nii meestel kui ka naistel. Näiteks India pulmatraditsioonide juurde kuulub traditsioon, et pruutpaar joob enne pulmaööd rosinatega keedetud piima, kus on ka kübeke safranit.

Foto: pixabay

Igapäevase rosinate söömisega on täheldatud, et juuksed muutuvad tihedamaks, läikivamaks ning väheneb peanaha ärritus ja kõõma teke. Alakaalulisuse käes vaevlejatele on rosinad tervislik viis kaalu tõstmiseks.

Milliseid rosinaid osta?

Hästi oluline on, et rosinad oleksid värsked, sest neis on alati suurim võimalik kogus toitaineid. Maherosinad on valminud viinamarjadest, mis on kasvanud keskkonna- ja taimekaitsemürkideta ning neid pole töödeldud vääveldioksiidiga. Selline kasvatus tagab maitsete puhtuse. Samuti ei pea mahe rosinaid eelnevalt leotama. 

Mis vahe on Blue Thompson, Sultanas ja Vostizza rosinatel?

Nad kõik on erinevat tüüpi kuivatatud viinamarjad. 

Blue Thompson rosinad tulevad tavaliselt roheliste viinamarjade kuivatamisest. Alguses on need heledat värvi, aga mida rohkem nad kuivavad seda tumedamaks nad tõmbuvad. Neis on väikesed seemned ning nad pakatavad magususest. Kõige rohkem kasvatatakse Blue Thompsoneid USAs, Türgis, Kreekas ja Austraalias. 

Sultanas rosinad, mida kutsustakse ka kuldseteks rosinateks, saadakse samuti kuivatatud rohelistest viinamarjadest. Sultanas rosinad on samamoodi alguses heledad, kui neid kuivatama hakatakse, aga nad ei tõmbu ajapikku tumedamateks, vaid jäävadki heledateks. Sultanas rosinad imevad endasse rohkem vedelikku ning on võrreldes Blue Thompsonitega väiksemad ja veelgi natukene magusamad. 

Vostizza rosinad (mustad rosinad) tulevad väga väikestelt viinamarjadelt. Kirjutatakse, et Vostizza rosinaid on turult palju vähem leida ehk nad on haruldasemad. Suuruselt on nad veelgi väiksemad kui kaks teist sorti. 

Foto: www.realfoods.co.uk

Viinamarjad sisaldavad suurel hulgal puuviljasuhkrut, mis kuivatamisel kristalliseeruvad rosina välispinnale - seetõttu on rosinad vahetult pärast kuivatamist kergelt kleepuvad. Mida rohkem aega rosina töötlemisest möödub seda enam rosin kuivab -  seega aeg soodustab suhkru kristalliseerumist. Mida magusam on rosin seda kleepuvam see esialgu on.

Rosinate kleepumise vältimiseks lisatakse rosinatele veidi õli. Meie e-poes olevatel rosinatel on päevalilleõli sisaldus 0,05%. Sõltuvalt kasvatajast võib mõnel partiil õli sisaldus ka suurem olla.

Rosinad sobivad hästi peaaegu igale poole

Kuigi rosinad on maitsvad niisama nosimiseks, leiavad nad sageli kasutust toidu valmistamisel, olgu tegemist salati, küpsetise, maiustuse või muu roaga. Üks populaarsemaid toite rosinatega on arvatavasti värske riivitud porgandi salat, mis on ideaalne kooslus mahlasusest ja maitsetest. 

Rosinaid võid lisada magustamiseks suhkru asemel pudrule, jogurtile, smuutisse, müslile või kaeraküpsistele. Need sobivad hästi köögiviljakotleti, jäätise ja koduse leiva sisse. Vahelduseks võid proovida india pähklitest, kaneelist ja rosinatest teha pähklivõid. Ka kanasalatisse lisatakse rosinaid. 

Pastaroa sisse rosinaid panna tundub esialgu ehk veider, kuid kombineerides spinati, oad ja rosinad, on tulemuseks tõeliselt raua, proteiini ja kiudaineterikas roog. Ka kartulipudrule ja röstitud köögiviljadele võib rosinaid lisada. Lähis-Idas ja Aasias on rosinad levinud täiendus riisiroogadele.

Foto: pixabay

 

Allikad: www.healthline.com, www.organicfacts.net, www.naturalfoodseries.com, www.bbc.com, thekitchn.com 

Kui sulle see artikkel meeldis, jäta oma arvamus kommentaaridesse või lisa reaktsioon. Proovime luua oma lugejatele kvaliteetset ja huvitavat sisu. 

Huvitavatest pakkumistest esimesena teada saamiseks telli ka meie uudiskirja.

Kommentaarid