+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Sarapuupähkel

29.12.2019 / 0 kommentaari
Sarapuupähkel

 

Armastusest e-poest leiad maitsvad mahedad sarapuupähklid müügil 200-, 500- ja 1000-grammistes pakkides. See ei ole enam uudis, et pähklid on tervislikud ja toitainerikkad. Nende lisamist oma igapäevasele toidulauale võiks eriti kaaluda ajal, kui kiire elutempo tõttu kipub sinna sattuma tavapärasest sagedamini säilitusainetest või transrasvadest tulvil ebatervislikke valikuid.

Foto: Unsplash

Sarapuupähklid on meeldiva ja isuäratava välimusega pähklid. Neil on sile tugev koor ning kesta seest leiab magusapoolse kreemja tooni ja terava tipuga tuuma. Tuumal on õhukene tumepruun kate, mida osadele inimestele meeldib eemaldada selle pisut kibeda maitse tõttu. 

Sarapuupähklid on laialdaselt levinud Euroopas, Põhja-Ameerikas ja Aasias. 2017. aastal toodeti 1 million tonni kestaga sarapuupähkleid, millest Türgi osa moodustas lausa 67% ning talle järgnesid Itaalia ja Aserbaidžaan. Sarapuupähklid saavad valmis septembri ja oktoobri jooksul. Puud valmis pähklitega soovitatakse natukene raputada, et protsessi kiirendada. 

Tore fakt: Sarapuupähklid meeldivad väga oravatele.

Foto: pixelbay

Sarapuupähkel aitab näksimist peatada

Sarapuupähklites on rohkesti rasva, millest enamus on polüküllastumata rasvhapped. Rasvad moodustavad vilja kogukaalust isegi kuni kaks kolmandikku. See tähendab seda, et tegu on kasuliku energiaallikaga- 100g sarapuupähkleid sisaldab 681 kcal. Samuti on sarapuupähklites palju valke, aminohappeid ning süsivesikuid. Inimorganism suudab sarapuupähklitest omastada ka B- ja E-vitamiine ning mikroelementidest kaaliumi, kaltsiumi, rauda ja magneesiumi. 

Sarapuupähkleid soovitatakse menüüsse lisada diabeetikutel pähklite suure mangaanisisalduse tõttu. 

Sarapuupähkleid on nimetatud veel ajutoiduks, sest pähklites sisalduvad kasulikud ained soodustavad aju ja ka kognitiivsete funktsioonide tööd. 8 nädalane teadustöö sarapuupähklite tarbimise kohta näitas, et inimesed, kes sõid igapäevaselt sarapuupähkleid, olid palju rahulikumad ning nende stressitasemed olid märksa madalamad kui inimestel, kes neid ei söönud. 

Kuldse koorega pähklid on kasulikud südamele. Kõrge antioksütantide tase ja suur heade rasvade sisaldus vähendavad vere kolesterooli sisaldust. Selle mõju kontrollimiseks ja analüüsimiseks on tehtud samuti mitu uuringut ning on leitud, et see vastab tõele, et sarapuupähklite söömine vähendab kolesteroolitaset veres. 

Samuti on on täheldatud sarapuupähklitel ainevahetust korrastavat mõju. Neis sisalduv tiamiin aitab kaasa tervislikule ainevahetusele, muutes süsivesikud glükoosiks, et keha saaks toidust energia. Ainevahetust parandab ka kõrge heade rasvade sisaldus - head rasvad tekitavad kiirelt juba väikesest kogusest täiskõhutunde, mis tähendab, et enam ei ole tahet midagi juurde näksida. 

Kasulike mõjude tundmiseks peaks sööma 29g - 60g sarapuupähkleid päevas. 

Foto: pixelbay

Kasutamine

Sarapuupähkleid kasutatakse erinevates toitudes üldjuhul toorena, röstituna või jahvatatutena. Nad sobivad hästi näiteks magustoitudesse  - tükeldatud sarapuupäklid võib lisada kookidele, trüfflitesse ja küpsistesse. Veel sobituvad nad pasta- ja kalaroogadega ning salatitega. Jahvatatuna sobib sarapuupähkel maitseaineks, eriti kasutatakse seda mahedat maitset ära kohvi tegemisel ja kokteilides. Ülipopulaarsed on sarapuupähklid pähklivõi koostisosana. Pähklivõi on väga tuntud maiuspala paljude noorte kui ka vanemate inimeste seas. Sarapuupähklitest tehakse ka likööri ning pressitakse õli. 

Foto: unsplash

Mahedate sarapuupähklite säilitamine

Soovitame hoida sarapuupähkleid jahedas ja kuivas kohas. Kui olete paki avanud, peaks selle iga kord hoolikalt sulgema. Pähklid, mille olete juba tarbimiseks välja valanud, peaks ära sööma mõne nädala jooksul. Üks paremaid kohti pähklite pikaaegseks säilitamiseks on külmkapp. Kui soovid pikemalt lugeda, miks mahepähkleid jahedas hoida klõpsa siin.

Mahe sarapuupähklite kasvatamine

Sarapuupähklite mahedalt kasvatamine võib osutuda üsnagi kulukaks. Sarapuid on vaja looduslike vahenditega väetada ning samuti on vaja naturaalsemalt vabaneda kahjulikest putukatest. Näiteks proovivad mõned farmerid vabaneda kahjuritest mitmekesistades looduskeskkonda farmide lähedal luues kahjurite sööjatele sobivad elutingimused. Video mahe sarapuupähklite kasvatmisest leiad siit.  

Foto: pixelpay

Võimalikud kõrvaltoimed

Varasemate allergiliste reaktsioonide korral (sügelus, nahapunetus, kõriturse, hingamisraskused) mistahes pähklite vastu, peaks sarapuupähklite söömisel olema ettevaatlik ja eelnevalt arstiga nõu pidada. Sagedamini on allergilised sarapuupähklitele need, kel on tuvastatud allergia maapähklitele, brasiilia ja makadaamia pähklitele.

Allikad:

webmd.com, herbazest.com, wikipedia.org, bbcgoodfood.com

 

Kommentaarid