+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

See eriline ja asendamatu ananass

26.02.2019
See eriline ja asendamatu ananass

Kas teadsid, et ananassi vilja moodustavad südamiku ümber koonduvad marjad, mis moodustavad ühise kobara? Sama põnev nagu ananassi anatoomia, on ka tema koostis.

Eurooplased avastasid ananassi enda jaoks 1493. aastal Kariibi meres asuvalt Guadelupe saarelt. Esialgu püüti seda ise kasvatada, kuniks mõisteti, et taim vajab troopilist kliimat. 16. sajandil tutvustasid Portugali ja Hispaania maadeuurijad ananassi ka Aasia, Aafrika ja Vaikse ookeani lõunaosa rahvastele. Esialgu oli ananass kättesaadav vaid jõuakamale elanikkonnale, tegemist oli staatuse sümboliga.

Kasutamine toidus

Kui värske ananass võib suu limaskesta hellaks muuta, siis kuivatatud ananassi puhul seda ei juhtu.

  • Söö kuivatatud ananassi tervisliku vahepalana või:
  • Lisa pudurule. Valik on Sinu, kas leotad neid veidi pehmemaks või paned otse potti!
  • Tee pähkli-ja ananassiga pressitud müslibatoon!
  • Leota veidi, ja lisa tükid koos india pähklitega kana või köögiviljaroale
  • Lisa need magushapule kastmele, mis sobib nii kanale kui ka lihale
  • Tee isiklik snäkisegu, mida reisile-matkale/lapsele kooli kaasa võtta
  • Pane muffinitesse või mõnda teise küpsetisse (nt leib).
  • Tee suvikõrvista ja ananassivõie.
  • Leota kruusitäis või kaks ananassitükke, kurna, lisa võid ja kookospalmisuhkrut ning saad imelise segu tagurpidikoogile või katte muffinitele.
  • Purusta ananassitükid pulbriks, lisa neid määrdejuustule.
  • Lisa neid kodusele limonaadile koos sidruni, laimi vms tsitruselisega.
  • Tee kokteile sh jäätise omi, lisa jogurtile. Võid proovida nii tükke kui ka köögikombainis purustatuna. Lisa vaniljet.
  • Kasuta toorsalateis. Kas leotad neid enne või mitte – Sinu valik. Ka leotamata on maitse mõnusalt krõmps.
  • Tee troopiline smuuti, kus on ka mango-ja banaanilaaste ning kookost.
  • Igasugused kodused müslisegud.
  • Pizza. Võid eelnevalt leotada vees, aga võid ka niisama juustu ja oma lemmikpitsakatte juurde lisada.
  • Liharoad. Kas teadsite, et ananassimahl teeb liha praadimisel pehmeks? Ehk proovida ka ahjulihas? Oma magususega lisab ananass toitudele oivalise maitsenüansi.
  • Kastmed. Tomat ja porgand on ideaalsed kaaslased.

Kasulikud omadused

Ananassis on vähe kaloreid, soola, transrasvasid ja kolesterooli, seevastu jagub küllaga kiudaineid, antioksüdante ja vitamiine, mistõttu sobib see hästi ka tervislikult toituja menüüsse. Ananass mitte ainult ei aita tervisliku kehakaalu saavutamisele ja hoidmisele kaasa, vaid selle regulaarne söömine hoiab luid ja immuunsüsteemi tugevamana.

Organism omastab kuivatatud ananassidest kasulikku (nt beetakaroteeni) paremini, kui lisad juurde seemneid või pähkleid, sest neis on kehale vajalikke õlisid.

Ananassi kasulikkust tervisele seostatakse eelkõige ensüümiga bromelaiin, mida on kõige rohkem just ananassi südamikus. See ensüüm aitab kaasa ainevahetusele ning on seega suurepärane looduslik abivahend organismi jääkidest puhastamisele, samuti põletikutaseme vähendamisele organismis.

Bromelaiiniga tehtud laboriuuringud on aga näidanud, et sel on võime tappa vähirakke. Kliinilistes uuringutes on ka tõestust leidnud, et bromelaiin ennetab trombide teket, seega on ananass eriti kasulik neile, kes lendavad tihti lennukiga või kellel on risk trombide tekkeks.

Bromelaiin ja ananassis sisalduv C-vitamiin on põhjused, miks ananassi soovitatakse süüa rögase köha või nohu korral, sh allergilise nohu korral  - see aitab hingamisteedes turset alandada ja röga väljutada. Ananassiga on ravitud isegi tuberkuloosi ning sellest kirjutasid 2010. aastal meditsiiniajakirjad. Mõningatel andmetel on bromelaiin isegi 5x tõhusam kui osa käsimüügi köharavimeid.

Ananassis on lisaks bromelaiinile ka rohkelt mangaani ja tiamiini. Kui esimene on oluline antioksüdant, aidates hoida tugevana luid, liigeseid ja nende vahelisi sidekudesid, siis B grupi vitamiinid on olulised kehas energia tootmisel. Ühes portsjonis on 75% päevasest mangaani vajadusest, mis tähendab, et meie rakud on kahjulike keskkonnamõjude eest paremini kaitstud. USA meditsiiniinstituudi kohaselt vajavad mehed 2,3 ja naised 1,8 milligrammi mangaani päevas, et luid ja pehmeid kudesid tugevana hoida. Sellise koguse saab kätte kahest viilust värskest või ca 100 grammist kuivatatud ananassidest.

Ananass on ka rikkalik A-vitamiini ja beetakaroteeni allikas, mis on mõlemad olulised ained immuunsüsteemile ja silmanägemisele; B1 ja B6 vitamiini aga aitavad organismil energiat toota, lahustades suhkruid, tärklist; vask aitab kaasa punaste vereliblede sünteesile. Ka K-vitamiini on ananassis rohkesti, see aga aitab organsimil kaltsiumi omastada ning vajalikesse kohtadesse suunata.

Ananass on ainus puuvili, milles looduslikult bromelaiini esineb, seda pole teadaolevalt ka üheski köögiviljas. Lisaks ainevahetuse parandamisele aitab see ka organismist kahjulikke aineid väljutada, vähendab halbade bakterite sh parasiitide ja viiruste mõju soolestikus.

Bromelaiini kasutatakse paljudes ravimites, et verd vedelana hoida ning ennetada trombide teket, samuti kaalualandamiseks soovitatavates toidulisandites, paistetust ja põletikku (sh liigestes) alandavates preparaatides.

Ka kaaliumi ja kaltsiumi sisaldus on kuivatatud ananassides võrreldes värskega väiksem.

Sel, et kuivatatud ananassis on vähem C-vitamiini, on ka head omadused: risk kõhulahtisuse, iivelduse või kõhuvalu tekkeks on väiksem st inimorganism talub seda paremini. C-vitamiini sisaldus on siiski märkimisväärne – ühes portsjonis umbes pool päevasest vajadusest.

Ettevaatust!

Kui ananassi süüa liiga palju, võib see kaasa tuua nahalööve, oksendamise, kõhulahtisuse ja suurendada menstruaatsioonivere hulka. Ettevaatlik peab olema ka antibiootikumide, verevedeldajate, antidepressantide, unetuse  jt ravimite tarvitamise ajal, kuna bromelaiin võib anda koos-ja kõrvaltoimeid.

Allikad: livescience.com, thesurvivalmom.com, healthyeating.sfgate.com, puregoldpineapples.com.