+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Seesamiseemned - kasulikest toitainetest pungil toiduaine

26.02.2020 / 0 kommentaari
Seesamiseemned - kasulikest toitainetest pungil toiduaine

Armastusest e-poest leiab mahedad kooritud seesamiseemned 1000-grammises pakendis. Seesamiseemned - väikesed, ent vajalikud tervisliku toitumise abilised. Tegemist on väga mitmekülgse toiduainega nii oma kasulikkuselt kui ka kasutamisviisidelt. Seesamiseemned leiad müügilt siit 

Foto: pixabay

Seesamiseemned on pisikesed ovaalse kujuga seemned, millel on pähkline maitse ja hästi õrn krõmps. Neid leidub väga erinevat värvi: punaseid, valgeid, musti, kollaseid jne olenevalt sordist. 

Seesamiseemneid on kasvatatud maailma troopilise vööndi piirkondades juba mitu tuhat aastat. Assüüria legendi järgi jõid jumalad seesamiseemnetest tehtud veini isegi enne maailma looma hakkamist. Arvatakse, et need seemned on pärit Indiast, sest seesamiseemneid on mainitud iidsetes Hindu legendides. Nendes legendides iseloomustavad seesamiseemned surematuse sümbolit. 

Seesamiseemned olid ühed esimesed saadused, millest hakati pressima õli. Suure tõenäosusega on seesamiseemneid kasutatud juba pikalt ka toidu tegemisel, kuivõrd seemnete lisamist leiba on kujutatud juba Egiptuse püramiidide hauakambrites. 

17. sajandil jõudsid seesamiseemned Põhja-Ameerikasse Aafrika kaudu. Tänapäeval kasvatatakse seesamiseemneid enim Indias, Hiinas ja Mehhikos. 

Foto: pixabay

Seesamiseemned takistavad vananemist

100g seesamiseemnetes on 631kcal, millest 52g moodustavad rasvad, 25g valgud ja 10g süsivesikud. Juba 36 grammis seesamiseemnetes on 163% täiskasvanu päevasest vase vajadusest. Samuti on neis arvestatavas koguses mangaani, kaltsiumi, fosfori, rauda ja magneesiumi. Lisaks neile olulistele toitainetele sisaldavad seesamiseemned kahte unikaalset toimeainet: sesamiini ja sesamolini. Nad mõlemad kuuluvad eriliste kasulike kiudainete hulka, mida nimetatakse lignaanideks. Lignaanid aitavad vähendada kolesteroolitaset, vältida kõrget vererõhku ja kasvatada E-vitamiini taset. Vaske on meie organismil vaja valude ja paistetuse vähendamiseks. Samuti on vask vajalik põletikuvastasteks tegevuseks ja veresoonte, luude ning liigeste normaalseks arenguks. Veel toetavad seesamiseemned järgmiseid protsesse:

1️) Seesamiseemnetel on võime vananemist tagasi pöörata. Näiteks juuste hallinemist ning hõrenemist ja mälu halvenemist seostatakse B-vitamiini ja raua vähenemisega organismis, mida seesamiseemnetes leidub suurtes kogustes. 

2) Olgu tegemist kõhukinnisuse, seedimisraskuste või sooleparasiitidega - seesamiseemned tulevad appi. Neis leiduvad rasvhapped ja kiudained leevendavad seedimisprobleeme. ⁠

3) Teada on, et pärast 35. eluaastat hakkab inimeste luutihedus kahanema. Seesamiseementes olevad kaltsium ja tsink aitavad säilitada luude tervist. 

Seesamiseemnetest tehakse halvaad

Seesamiseemned on kõrgelt väärtustatud suure õli sisalduse pärast. Seesamiseemned on veel oluliseks koostisosaks tahinis ja Eestiski laialdaselt tuntud halvaas. 

Seesamiseemneid on sobilik lisada veel leiva-, muffini- ja küpsisetaignasse. Üheks variandiks oleks veel lisada seesamiseemneid juurde hautatud brokolitele või köögiviljasegule ning pressida maitsestamiseks juurde sidrunimahla. 

Veel üks võimalus on röstida õrnalt seesamiseemneid sojakastmes koos purustatud küüslauguga ning saadud segu kasutada salati- köögivilja või nuudlite kattena. Seesamiseemned sobivad hästi idamaistesse roogadesse.

Tahini retsept (vajalik halvaa koostisosa)

Vaja läheb:

- 2 tassitäit seesamiseemneid

- 1-2 sl oliivi- või avokaadoõli 

Kuidas teha? Kuumuta ahi 180 kraadini. Hoia seesamiseemneid seni ahjus kuni nad on muutunud õrnalt kuldpruunideks. Seejärel võta nad ahjust välja ning lase 5 minutit jahtuda. Järgmisena vala seesamiseemned blenderisse koos õliga ning blenderdada, kuni moodustub ühtlane segu. Ongi valmis! Tahini sobib hummustesse, salatikatteks, dipiks, kastmeks jpm.

Foto: pixabay

Halvaa retsept

Vaja läheb:

- 2 tassitäit mett

- 1,5 tassitäit tahinit

- 2 tassitäit röstitud mandleid või muid pähkleid

Kuidas teha? Kuumuta ahi 115-kraadini ning lase meel piisavalt ära sulada. Seejärel võta mesi ahjust välja ning langeta temperatuur 50-kraadini. Pane eraldi nõus ahju tahini ning lase sellel soojeneda. Järgmisena võta tahini ahjust välja ning sega kokku meega. Siis lisa segusse pähklid ning sega, kuni segu hakkab jäigastuma. Vala segu korralikult rasvaga kaetud vormi. Lase segul maha jahtuda ning seejärel mässi korralikult enam-vähem tahkunud segu toidukilesse ja tõsta vähemalt 36 tunniks külmkappi. Ongi valmis!

Foto: depositphotos

Allikad: whfoods.com, minimalistbaker.com, myjewishlearning.com

Kui sulle see artikkel meeldis, jäta oma arvamus kommentaaridesse või lisa reaktsioon. Proovime luua oma lugejatele kvaliteetset ja huvitavat sisu. 

Huvitavatest pakkumistest esimesena teada saamiseks telli ka meie uudiskirja.

Kui oled olnud meie pikaaegne klient, siis oleks meil hea meel, kui lisad Google'isse Armastusele arvustuse. Arvustused aitavad meil olla otsingutes rohkem pildis. Aitäh! Klõpsa siia, et lisada arvustus.

 

 

 

 

Kommentaarid