+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Soja = alternatiiv lihale?

26.09.2020 / 0 kommentaari
Soja = alternatiiv lihale?

Armastusest e-poest leiab müügilt mahe sojajahu ja -ube 1000-grammistes pakendites. Sojatooted on vallutamas maailma toiduturge, sest nad on üheks paremaks alternatiiviks lihatoodetele. Osta kvaliteetsed sojatooted endale SIIT.

Foto: pixabay

Soja tehakse sojaubadest. Soja on osa liblikõieliste (herneliste) perest, ning on olnud tavaline osa Aasiamaade dieedist juba tuhandeid aastaid.  Seal tarbitakse tänapäevani keskmiselt 40-90 grammi soja inimese kohta päevas. Sojataim jõudis Põhja-Ameerikasse 1765. aastal ning seda kasutati peamiselt ainult loomasöödana. Alles 20. sajandi alguses leidis soja tee inimeste toidulauale. Geneetilist muutmist hakati soja puhul kasutama 1995. aastast ning nüüdseks on ligi 95% sojast GMO-na kasvatatud. Samas võid kindel olla, et mahe soja on GMO-de vaba. 

Aastatel 2000-2007 tutvustasid põhja-ameeriklased maailmale üle 2700 uue toidu, mis olid kuidagi moodi sojaga seotud. Soja on muutumas - eriti Ameerikas - iga aastaga aina populaarsemaks toiduaineks, sest teda saab väga erinevates roogades kasutada, ta on väga hea proteiiniallikas taimetoitudes (taimetoitlus on iga aastaga kasvamas ja on vaja leida lihale alternatiive) ja temaga on lihtne ümber käia. 

Soja on tervislikum alternatiiv lihale

Soja sisaldab kõiki olulisi aminohappeid ja vähe küllastunud rasvhappeid, mida on loomsetes toiduainetes palju rohkem. Soja aitab vähendada naistel rinnavähi ning meestel eesnäärmevähi võimalikkust, kui seda tarbida mõistlikes kogustes ning alandab ka halva kolesterooli taset. 

Sojas on arvestatavas koguses Omega-3 ja Omega-6 rasvhappeid. Omega rasvhapped on eriti head südamele. Samuti on sojas kõrge kiudainete sisaldus - 100g sojatootes on keskmiselt 9g kiudaineid. Kiudained on vajalikud täiskõhutunde saavutamiseks ja hoidmiseks. Lisaks on sojas väga kõrge kaaliumi sisaldus. Kaaliumi on vaja organismil paljudeks toiminguteks - südametööks, neerude ja närvide normaalseks toimimiseks. 

Foto: pixabay

Jaapanis ja Hiinas on palju väiksemal osal rahvast südameprobleemid kui läänemaades. Usutakse, et see võib tulla tihedamast soja tarbimisest (läänes tarbitakse vastupidiselt Aasiamaadele palju loomset toitu). Samas ei ole sellele väitele kindlat tõestust. 

Soja nähakse ideaalse alternatiivina lihale - ta on palju tervislikum ning samuti väga populaarne areneval toiduturul ja eriti noorte inimeste seas. 

Soja abil saab teha igasuguseid roogasid

Soja saab kasutada mõnede väga populaarsete söökide tegemiseks:

Tofu retsept

Vaja läheb:

  • 3 tassitäit sojaube

  • 2tl soola

Kuidas teha? Jäta sojaoad ööseks külmkappi vette ligunema. Loputa hommikul oad ning vala seejärel uues vees köögikombaini. Jälgi, et vesi kataks köögikombainis oad. Seejärel blenderda õrnalt ning vala segu suurimasse nõusse. Lisa 12 tassitäit vett. Sega ja kuumuta saadud segu umbes 20 minutit. Vala vedelik läbi sõela teise potti. Kasuta lusikat, et pressida sojast välja võimalikult palju vett. Teises potis olev vedelik on sojapiim. Sõelal olevat tahket osa kutsutakse okaraks. Kuumuta sojapiim taas umbes 80 kraadini ning lahusta selles 2 lusikatäit soola ning lisa ka pool tassitäit vett. Tõsta sojapiim tulelt ning sega rahulikult. 5-10 minuti jooksul eraldub piimast kohupiimataoline moodustis. Pane moodustis uude nõusse ning aseta ta peale umbes 20 minutiks mingisugune raskus, näiteks veega täidetud purk. Ja ongi valmis - nüüd sul peaks olema mõnus kogus tofut, natukene sojapiima ja okarat. 

Tofut saab juba kasutada väga erinevatel viisidel erinevates soolastes ja magusates roogades - tihti kasutatakse seda liha asendajana. Sobivaid retsepte on Internetis juba väga palju. Lisan siia ühe tofuga riisiroa eestikeelse retsepti.

Foto: pixabay

Veel on väga populaarne sushigurmaanide seas sojakaste. Seda on üpris keeruline ise kodus valmis teha, aga kui on jaksu ja viitsimist, siis siin on 2 minutiline video, kuidas see peaks välja nägema. 

Soja jahu koosneb purustatud tooretest sojaubadest. Selles on säilinud kiudaineid ning olulised rasvhapped. Maitselt on sojajahu rikkalikult pähkline. Soja jahuga asenda mõni teine jahu tehtavas retseptis 30% ulatuses. Soja jahu on hea kasutada kastete ja suppide paksendamiseks või küpsetiste tainastes. 

Probleemid sojaga

Tülisi tekitavad sojas olevad unikaalsed isoflavonoidid. Isoflavonoide kutsustakse ka fütoöstrogeenideks või taimsteks östrogeenideks, sest nad võivad kinnituda rakkudes östrogeenide retseptorite külge. Seda omadust on seostatud naistel suurema rinnavähi tekkimise võimalusega, kuigi selle kohta ei ole veel kindlaid tõendeid. On allikaid, mis viitavad rinnavähi suurenemise potensiaalile, aga see tähendaks seda, et inimene peab tarbima päevas ebanormaalseid koguseid sojatooteid. Tofus ja sojapiimas on säilinud väikene kogus fütoöstrogeene ning kõige suurem kogus on neid säilinud soja vesiloputatud proteiini kontsentraadis. 

Normaalses koguses sojatoodete söömisel on siiski pigem tervislikud ning elukvalideeti parandavad tulemused, iga toidu ületarbimine võib kaasa tuua negatiivseid tagajärgi.

Foto: depositphotos

Allikad: ilsoy.org, precisionnutrition.com, webmd.com, precisionnutrition.com.

Kui sulle see artikkel meeldis, jäta oma arvamus kommentaaridesse või lisa reaktsioon. Proovime luua oma lugejatele kvaliteetset ja huvitavat sisu. 

Huvitavatest pakkumistest esimesena teada saamiseks telli ka meie uudiskirja.

Kui oled olnud meie pikaaegne klient, siis oleks meil hea meel, kui lisad Google'isse Armastusele arvustuse. Arvustused aitavad meil olla otsingutes rohkem pildis. Aitäh! Klõpsa siia, et lisada arvustus.

Kommentaarid