+3725268251

Tere tulemast! Logi sisse või Registreeru kasutajaks

Tuhandeid aastaid tuntud kurkum suudab ikka veel üllatada

05.02.2019
Tuhandeid aastaid tuntud kurkum suudab ikka veel üllatada

Kuigi kurkumit on toidu valmistamisel kasutatud tuhandeid aastaid, suudab see vürts ikka veel üllatada: nii teadlasi, kokkasid kui ka tervishoiutöötajaid.

Toote kirjeldus

Kurkum sünnipaigaks peetakse Indiat ja Kagu-Aasiat, kus see on kasutust leidnud tõesti tuhandeid aastaid. Ajurveeda meditsiinis on seda kasutatud umbes sama kaua.

Maailmas toodetakse umbes 800 000 tonni kurkumit aastas, millest 75% on pärit Indiast. Eksportijatest järgnevad Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka, Taivan ja Hiina, aga kurkumit kasvatatakse ka Kesk-ja Lõuna-Ameerika riikides.

Kollajuure kuivatatud risoomist tehtud pulber on tuntud ka kui India safran, kuid sarnasus on peamiselt värvis – mõlemad on sügavkollased-oranžid. 

Kurkumit ja ingverit on sageli võrreldud ning sarnasused pole juhuslikud. Kurkum, ingver ja ka kardemon kuuluvad kõik samasse taimeperekonda: ingverilsed.

Kasutamine toidus

Kurkumi maitse on väga põnev, meenutades veidi pipart, olles mõru, aga soe ja mahe, midagi ingveri ja apelsini vahepealset.

Kuigi kurkumit on müügil ka supermarketites, soovitavad teadlased kasutamisel eelistada mahedat kurkumit – siis on lootust, et kasulikud ained ka tegelikult organismi jõuavad. Kurkumi värv võib lähtuvalt sordist ja kasvukohast erineda, seega see iseenesest ei ole kvaliteedi näitaja.

Kasutamisel ole ettevaatlik, sest kurkumi kollane värv jätab plekid. Püsivate plekkide vältimiseks loputa kokku saanud ala seebi ja veega. Käte kaitsmiseks võib mõelda kinnaste kandmisele. Kurkumi pulbrit võiks säilitada kuivas, jahedas ja päevavalguse eest kaitstuna.

Oluline on eristada kurkumit karrist. Karri on väga üldine nimetus vürtsisegule, mis võib koosneda näiteks kurkumist, koriandrist, ingverist, kardemonist, köömnetest, kaneelist ja nelgist, aga sellele võib olla lisatud näiteks muskaatõis ja lambaläätsi. Alati võid ju teha oma ka isikliku karrisegu, sinepit, võiet või määrdeid.

Paljudele inimestele meeldib kurkumit lisada suppidele, salatitele ja marinaadidele. Ka salatikaste saab kauni kuldse tooni, kui seda kurkumiga täiendada. Kurkumist saab valmistada toonikut, koos mandlipiimaga valmistada kuldset piima, munasalatile lisades saab muna veelgi kaunima kollase värvi või valmista õhtusöök riisist, millele lisa rosinaid, india pähkleid, köömneid, kurkumit ja koriandrit.

Proovi kurkumit lisada näiteks praetud õuntele või aurutatud lillkapsale ja/või rohelistele ubadele sibulatega. Või tee kreemikas ja maitsenüansside rikas dipikaste, kus omega-3 rikkale majoneesile pane juurde kurkumit, soola, pipart ja pressi sibula-või küüslaugumahla. Sobib hästi lillkapsa, seller, paprika, brokkoli jt köögiviljadega.

Kurkum sobib ideaalselt roogadesse, kus põhiline koostisosa on läätsed.

Kasulikud omadused

Üldiselt imendub kurkumiin verre halvasti, selleks, et seda parandada, tuleks kurkumile lisada musta pipart, sest selle koostises olev piperiin võimendab kurkumi toimet 2000 protsenti.

Kurkum toidus aitab kehal omastada beetakaroteeni, mida leidub ohtralt kõrvitsas või porgandites.

Kurkumi enim uuritud toimeaine on kurkumiin. Lisaks sellele on kurkumis veel kaks kurkuminoidi: bismetoksükurkumiin ja demetoksükurkumiin ning eeterlikud õlid, millel on samuti unikaalsed kasulikud omadused.

1 teelusikatäies kurkumis on umbes 8 kalorit, kurkumi glükeemiline indeks on väga madal.

Toitainetest on kurkumis rohkesti rauda ja mangaani. See on ka hea B6 vitamiini allikas, selles on kiudaineid, vaske ja kaaliumit.

On väga oluline meeles pidada, et enamik kurkumi kohta läbi viidud uuringuist on keskendunud mitte vürtsi kogu koostisele, vaid kurkumiinile. Seega, kõneldes kurkumi kasulikkusest, räägitakse sageli pelgalt kurkumiinist, mis on vaid osa tõest.

Tõsi on see, et kurkumiin on polüfenool, mis omab märkimisväärset kasu tervisele: põletiku ja veres rasvasisalduse vähendamine, aju parem omega-3 rasvhapetega varustamine, veresuhkru kontrolli all hoidmine on vaid mõned vähestest.

Kurkumiini sisaldus kurkumis sõltub nii kurkumi sordist kui ka kasvutingimustest, samuti korje ajast. Tavaliselt on see 2-5 protsenti juure kaalust, kuid sõltuvalt kasutatud taimekaitsevahendeist jm keskkonnamürkidest võib olla veelgi madalam. Samuti ei avaldu kurkumiini toime kõigis retseptides, mille järgi süüa valmistatakse.

Kurkumi toime (sh beetakaroteeni omastamist soodustav) säilib hästi amarandi ning õli-rõikapuu lehtedega koos tarvitades.

Selleks, et kurkumist tervisele kasu oleks, pole palju vaja. Näiteks Indias peetakse piisavaks pool kuni 1 tl kurkumit päevs, kuid uuringud on tõestanud, et kasu on ka palju väiksematest kogustest: mõningatel juhtudel on piisanud 50 milligrammist igapäevaselt mõne kuu jooksul.

Kasutamine ravis

Enam kui tuhat teadustööd, kus fookuses on kurkumi võimalikud raviomadused – võib vist öelda, et tegemist on ühe enim uuritud taimega. Teaduslikku kinnitust on leidnud kurkumi põletikuvastane toime, uuritud on ka selle kasutusvõimalusi vähiennetuses ja ravis, kehast mürkide eemaldamiseks jpm. Uuemates uuringutes käsitletakse ka kurkumi suutlikkust parandada kognitiivseid funktsioone, neerude tööd, veresuhkru kontrolli all hoidmist, aga ka võimet leevendada mõningaid artriidi vorme või seedetrakti probleeme. 

Teadlased usuvad, et krooniline, kuid väike põletikuline seisund on paljude Läänemaailma haiguste taga: on need siis südame-veresoonkonna haigused, vähk, ainevahetusprobleemid, Alzheimeri tõbi või teised degeneratiivsed haigused. Seega, kõik, mis aitaks kroonilist põletikulist seisundit vähendada, aitab nende haiguste ennetamisele kaasa. Liigselt detailidesse laskumata, aga kurkumis olev kurkumiin võitleb põletikuga molekulaarsel tasandil ning on talle vääriline vastane.

Ajurveeda meditsiinis on kurkumit tuhandeid aastaid kasutatud, näiteks hingamisteede, reuma, tugeva valu ja väsimuse raviks. Tänapäeval on kurkum rahvaravis tuntud eelkõige põletikuliste haiguste korral: artriit, kõhuhädad, naha-ja maksaprobleemid, samuti põiehädad, vähk jne.

Usaldusväärsed uuringud sh inimestel kinnitavad, et kurkuminoidid vähendavad operatsioonijärgsete südameinfarktide riski, ravib osteoartriidist tingitud valu sama hästi kui ibuprofeen, vähendab nahaärritusi, mis on tavapärased pärast rinnavähi kiiritusravi.

Esialgsed uuringud kurkumiini kohta on näidanud ka häid tulemusi vähi, koliidi, diabeedi, operatsioonijärgse valu ravis ning suuvees katu eemaldajana. USA meditsiiniteadlased on uuringud ka kurkumiini seoses Alzheimeri, reumatoidartriidi, eesnäärme-ja soolevähiga.

Rahvaravis on kurkum kasutust leidnud ka liigese-ja kõhu valu, hemorroidide, kõhupuhituse-ja gaaside, isukaotuse, kollatõve, Helicobakter Pylori, ärritunud soole sündroomi, kõrge kolesteroolitaseme ja nahaekseemide (sh akne, psoriaas jt nahapõletikud)korral. Sellega on organismi puhastatud mürkidest nt elavhõbedast, ravitud ka peavalusid, bronhiiti, kopsuviirusi, heinapalavikku, fibromüalgiat, PMSi jt menstruaaltsükli probleeme, nahasügelust, luupust, neeruhaigusi, tuberkuloosi, leevendatud valulikku suu limaskesta, igemehaigusi, puhastatud haavu ja tehtud sooleparasiitide tõrjet.

USA meditsiiniteadlased on kinnitanud, et kurkum võib osutuda tõhusaks heinapalaviku ravis, kuna kurkumiin vähendab sümptomeid nagu aevastamine, sügelev ja vesine nina ning ninakinnisus. Samuti kiitsid nad heaks depressiooni leevendamisel kurkumi kasutamise, kuna see vähendab samuti sümptomeid. Kurkumiin vähendab ka veres triglütseriidide hulka, mis omakorda aitab halba kolesterooli vähendada. Maksahaiguste puhul tuleb eristada alkoholist tingitud maksakahjustusi ning rasvunud maksa. Kurkumi positiivne mõju on ilmnenud vaid neil, kelle maksa rasvumine pole tingitud alkoholi tarbimisest. Osteoartriidi puhul märgati, et kurkum koos teiste taimsete ekstraktidega aitab vähendada valu ning parandab liikuvust neil, kel on põletikulised põlveliigesed. Mõnel juhul mõjus kurkum sama hästi kui tuntud valuvaigisti ibuprofeen. Ka nahasügeluse, suus oleva soori (pärmseene vohamine) ja koliidi puhul tehtud meditsiinilised uuringud kinnitasid kurkumi toimet.

PMSi leevendamisel andis tulemusi, kui võtta kurkumi ekstrakti 7 päeva enne arvatavat kuupuhastuse algust ning teha seda kuni kolmanda päevani tsüklis. Naistel vähenes valu, paranes tuju ja enesekontroll käitumise üle.

2014. aastal avaldati USAs Kliiniliste ja diagnostiliste uuringute ajakirjas uurimistulemused, et suukaudsel manustamisel vähendab kurkum kopsufunktsioone neil, kel on diagnoositud astma.

Samas, meditsiiniliste uuringute puhul kõrvutati kurkumi toimet enamlevinud ravimitega. Mõnel juhul oli küll kurkumil toime olemas, kuid ravimite oma hinnati tõhusamaks. Näiteks maohaavade ja vähiravist tingitud nahahädade leevendamisel.

Mis puutub kurkumi kasutamisse vähiravis, siis uuringud on alles esialgsed. Näiteks 30päevane uuring 44 mehega, kes põdesid potentsiaalselt pahaloomulist soolevähki näitas, et vaid 4 grammi kurkumit päevas vähendas vähirakkude hulka 40%.

Enamik uuringuid, mis on tehtud kurkumi ja vähki haigestumise väiksema riski seoste leidmiseks, on tehtud laboris hiirtel ja rottidel. Enamasti on kasutatud mitte kurkumit, vaid kurkumiini. Üldjuhul ei laiendata ühe koostisaine mõju tervele toiduainele, kuid kurkumi puhul näib see oma laia mõjuala tõttu õigustatuna. Näiteks on loomadel olnud head tulemused mitme vähiliigi ennetuse osas: eesmäärme, pankrease, kopsu, soole, emakakaela, rinna- suu, keele ja kõhuõõne vähkkasvajad.

Kuigi puuduvad uuringud, mis tõestaks kurkumi sama laialdast toimet inimestel, on teadlased seda meelt, et loomadel tehtud katsete tulemused on piisavalt head, et laiendada neid inimestele.

Veres rasvasisalduse vähendajana on osutunud tõhusaks kurkumi, ingveri, küüslaulu, musta pipra, kaneeli ja nelgi kombinatsioon. See ei tähenda, et neid peaks kõiki n-ö ühe lusika peal sisse sööma.

Aju kognitiivsete funktsioonide paranemist on seostatud kurkumiini võimega suurendada DHA (dokosaheksaeenhape) tootmist alfalinoleenhappest. Need mõlemad on omega-3 rasvhapped, ja tervisele vajalikud, kuid just DHA puhul on täheldatud, et see mängib olulist rolli nii aju kui ka kogu keha närvisüsteemi toimimises. Ajus on rohkem DHAd, kui ühtki teist rasvhapet ja kui DHA ringleb organsmis, saab aju suurima koguse seda rasvhapet. DHAd toidust saada on keeruline, kuid õigetel tingimustel suudab organism seda ALAst toota. Sel moel aga võib osutuda võimalikuks ka paljude degeneratiivsete haiguste ennetamine sh Alzheimeri tõbi.

Võimalikud ohud

Üldiselt on kurkumi suu-ja nahakaudne tarvitamine ohutu, kuid pikaajaliselt suuremate koguste suukaudne tarvitamine võib põhjustada seedetrakti probleeme. Kui plaanid kurkumiga mõnd tervisehäda ravima hakata ning tarvitad samal ajal ravimeid, räägi sellest kindlasti arstiga, et tulemus oleks ohutu, kuna osa ravimeid võib kurkumiga anda koos-ja kõrvaltoimeid. Kõrvaltoimetest on levinumad näiteks kõhulahtisus, iiveldus, üldine kõhuärritus ja pearinglus.

Kurkumi kasutamist toidus peetakse ohutuks ka lapseootuse ja rinnaga toitmise ajal. Rahvaravi võtetest kurkumiga peaks raseduse ajal hoiduma, kuna see võib esile kutsuda enneaegse sünnituse. Sapikivide kohta on palju vastukäivat infot – on neid, kel on seisund kurkumi tarvitamisega leevenenud, teisel jälle halvenenud. Sama on refluksiga.

Ettevaatust ka need, kel veri vedel ja probleeme selle hüübimisega – kurkum võib verd veelgi vedeldada.

Diabeedi puhul on oht, et kurkumit nn ravimina kasutades langeb veresuhkur liiga madalale, mistõttu peaks kogustega olema ettevaatlik. Kurkum võib alandada testostrerooni taset ja meestel sellega viljakust.

Kasutatud allikad: www.iherb.com, www.healthline.com, www.webmd.com, www.nccih.nih.gov, www.whfoods.com